۱۳۹۶/۰۹/۲۴

آخرین اخبار

مستند “اون شب که بارون اومد” از کامران شیردل

title:"مستند "اون شب که بارون اومد" از کامران شیردل"- http://anamnews.com" alt:"نمایی از فیلم"
منبع: martintelle

مستند “اون شب که بارون اومد” از کامران شیردل

آنام: فیلم “حماسه روستازاده گرگانی” یا “اون شب که بارون اومد” مستندی به کارگردانی کامران شیردل است. “اون شب که بارون اومد” فیلمی است که شیردل آن را در سال ۱۳۴۷ با الهام از ساختار فیلم “راشومون” آکیرا کوروساوا ساخت. این فیلم تا سال ۱۳۵۳ توقیف بود اما سرانجام در سومین جشنواره جهانی فیلم تهران به نمایش درآمد و جایزه بهترین فیلم مستند را گرفت. فیلمی تجربی که نه تنها در سینمای مستند ایران آن زمان غافلگیرکننده بود بلکه نگاه سینمایی پست مدرن آن هنوز هم تازگی دارد.

 

title:"مستند "اون شب که بارون اومد" از کامران شیردل"- http://anamnews.com" alt:"نمایی از فیلم"
کامران شیر دل عکس: Imdb

“اون شب که بارون اومد” مستندی درباره نسبی بودن حقیقت است. فیلمی که تاثیر پذیری کامران شیردل را از ساختار های باز سینما گدار نشان می دهد و در عین حال از نظر تنوع روایت و زوایای دید، به ساختار “راشومون” و “همشهری کین” نزدیک است.

شیوه روایت کامران شیردل در “اون شب که بارون اومد”، شیوه یک راوی منفعل و ناظر نیست بلکه شیوه ای دیالکتیکی است که بر مبنای تضاد بین روایت های مختلف شکل گرفته است.

خلاصه داستان “اون شب که بارون اومد”:

این فیلم روایتی است از اتفاقی که نقل می‌شود مشابه حادثه دهقان فداکار در روستایی در شمال کشور اتفاق افتاده و تحلیلی است بر گزارش واقعیت و جنبه نسبی و اسطوره‌سازی از آن.

نسخهٔ مرمت شدهٔ این فیلم در تیر ماه ۱۳۹۴ و در بیست و نهمین دورهٔ جشنوارهٔ فیلم «ایل چینما ریترواتو» در کشور ایتالیا به نمایش درآمد.

 

بیشتر بخوانید:

از واقعیت « ازبرعلی» تا اسطوره «ریزعلی»

 

 

title:"مستند "اون شب که بارون اومد" از کامران شیردل"- http://anamnews.com" alt:"نمایی از فیلم"
کامران شیردل و نقی معصومی فیلم بردار منبع: notesoncinematograph

 

داستان ساخت فیلم

خبری درباره روستازاده ای گرگانی که در یک شب بارانی قطاری را از خطر واژگونی نجات می دهد در روزنامه ها منتشر می شود. گروه سازنده فیلم به سفارش وزارت فرهنگ و هنر مامور می شود که گزارشی درباره حماسه این نوجوان روستایی بسازد. اما کارگردان در طی ساخت فیلم به روایت های مختلف و متضادی درباره این رویداد برمی خورد.

برخی از کارکنان راه آهن و مقامات دولتی خبر روزنامه را انکار و ادعا می کنند که حماسه روستازاده گرگانی دروغ و ساختگی است و اصلا چنین اتفاقی رخ نداده است. اما ذهنیت اسطوره ساز روستاییان، روایت حماسی و اسطوره ای کودک فداکار را باور کرده و آن را تبلیغ می کند.

این فیلم، با اینکه متنی چند صدایی، تاویل گر و معناگریز است که مشارکت فعال بیننده را در دیدن و قضاوت طلب می کند اما به هیچ وجه متنی خنثی و بی طرف نیست بلکه کامران شیردل با چیدن روایت های متناقض در کنار هم، در نهایت روایت شخصی خود از این حادثه را در معرض دید بیننده قرار می دهد.

راوی اصلی فیلم که در واقع خود فیلمساز است، در قالب نامه ای که به سفارش دهنده فیلم یعنی وزارت فرهنگ و هنر می نویسد، گزارش می دهد. گزارشی که شکل اداری و رسمی دارد اما لحن آن طنزآمیز است.

تکرار طنزآمیز جمله “دروغ محضه آقا” بعد از هر روایت، در واقع قطعیت آن روایت را زیر سوال می برد، نسبی بودن حقیقت را به بیننده یادآوری می کند و او را برای تماشای روایت از منظر و زاویه ای دیگر آماده می سازد.

آقای شیردل با رویکرد انتقادی طنزآمیز خود در “اون شب که بارون اومد”، کاریکاتوری از رفتارهای اجتماعی و سیاسی مردم ایران در دهه چهل را می سازد که در آن تشخیص دروغ از حقیقت و شایعه با واقعیت کار دشواری است.

 

title:"مستند "اون شب که بارون اومد" از کامران شیردل"- http://anamnews.com" alt:"نمایی از فیلم"
منبع: notesoncinematograph

جسارت بایگانی شده

هوشنگ گلمکانی

سال‌هاست که وقتی قرار است بهترین فیلم‌های عمر خود  را انتخاب کنیم صحبت از سینمای مستند می‌شود، نخستین اسمی که به خاطرم می‌آید، «اون شب که بارون اومد» است. طی ۳۰ سال اخیر مستندهای خوب زیادی ساخته شده، اما همین که می‌خواهم انتخاب کنم، می‌گویم “اون شب که بارون اومد” که یک‌جور «راشومون» سینمای مستند است، اما این فیلم یک جنبه شخصی هم برای من دارد و آن هم محل تولدم شهر گرگان است.

کسی که این فیلم را تماشا می‌کند، جنبه‌های مختلفی از آن را می‌بیند و من مدام در صحنه‌های عمومی فیلم دنبال نشانه‌های آشنا می‌گردم. من به چیزهایی نگاه می‌کنم که شاید تماشاگر دیگر به آنها توجه نداشته باشد. “اون شب که بارون اومد” فیلمی است که نشان می‌دهد یک فیلمساز مستقل با دید مستقل چطور با یک سفارش برخورد می‌کند. در زمانی که نهاد سفارش‌دهنده مدام فیلم‌های گزارشی می‌ساخته و فیلم‌هایی که فقط به درد آرشیوکردن می‌خورد، آقای شیردل این فیلم را می‌سازد. به نظر می‌آید خیلی از آنها بداهه بوده و از قبل امکان پیش‌بینی آن وجود نداشته. نتیجه این تلاش می‌شود فیلم جسورانه‌ای که به نظرم پیشگام بوده و به دلیل همین جسارت بایگانی شده و نخستین بار در جشنواره تهران سال ۵۳ بود که نمایش داده شد و حیرت‌انگیز بود و هنوز هم حیرت‌انگیز است.

 

notesoncinematograph

 

منابع: روزنامه فرهیختگان- ویکی پدیا

لینک کوتاه: https://goo.gl/u2gJ25

نوشته‌های مرتبط

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *