۱۳۹۷/۰۳/۲۸

آخرین اخبار

بزم رزم ، مستندی درباره موسیقی دهه ۶۰

title "نقد " بزم رزم " ، مستندی درباره موسیقی دهه ۶۰" http://anamnews.com/" alt:"پوستر فیلم"

 بزم رزم ، مستندی درباره موسیقی دهه ۶۰

آنام :مستند بلند  بزم رزم  به کارگردانی سید وحید حسینی که در دهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد در گفتگو با تعدادی از بزرگان موسیقی ایران به موسیقی دهه ۶۰ می پردازد.

سیدوحید حسینی درباره مستند «بزم رزم» و نحوه شکل گیری ایده و تولید آن گفت: از تابستان سال ۹۴ بحث پژوهش کار را شروع کردم و از مهرماه سال گذشته تولید «بزم رزم» شروع و در نهایت تدوین این اثر نیز در فروردین ماه سال جاری انجام شد. این مستند پیش از این در هجدهمین جشن خانه سینمای ایران نیز شرکت کرد و در بخش های بهترین پژوهش، کارگردانی، فیلم و تدوین نامزد دریافت جایزه شد.
وی درباره موضوع مستند «بزم رزم»، افزود: این مستند یک بررسی تحلیلی درباره موسیقی دهه ۶۰ ایران از سال ۵۷ تا ۶۷ است.
این کارگردان سینمای مستند درباره چرایی انتخاب موضوع بررسی موسیقی دهه ۶۰، اظهار کرد: به شخصه به موسیقی دهه ۶۰ علاقه مند هستم همچنین بررسی هایی که انجام دادیم حاکی از این بود که تا به امروز به این موضوع نگاه تحلیلی نشده و فعالیتی جدی در این زمینه وجود نداشته است. البته در تلویزیون به صورت جسته و گریخته به موضوع موسیقی دهه ۶۰ پرداخته شده اما به صورت کامل نبوده است.
حسینی درباره نام هنرمندانی که در این مستند با آنها گفتگو شده است، گفت: در مستند «بزم رزم» با حدود ۲۰ چهره موسیقی همچون حسین علیزاده، مجید درخشانی، بیژن کامکار، کامبیز روشن روان، حسام الدین سراج، علی اکبر شکارچی و … گفتگو شده است.
کارگردان مستند « بزم رزم » در پایان با اشاره به مدت زمان ۱۲۵ دقیقه ای این مستند، یادآور شد: «بزم رزم» یکی از طولانی ترین مستندهای دهمین جشنواره «سینماحقیقت» است. در ابتدا خودم هم از طولانی بودن این مستند و اینکه چه اتفاقی برای آن می افتد، می ترسیدم ولی حالا در انتظار بازخورد مخاطبان هستم.
عوامل فیلم مستند «بزم رزم» عبارتند از:

پژوهشگر و کارگردان: سید وحید حسینی، تدوین: محدثه گلچین عارفی، مدیر تصویربرداری: سید وحید حسینی، تصویربردار: امیر مهریزدان، نویسنده: سید وحید حسینی و محدثه گلچین عارفی، صداگذار: آرش قاسمی، گوینده: صابر ابر، مدیر تولید: مینا مدرسی، مشاور کارگردان: سید علی مصطفوی، مشاور پژوهش و آرشیو: اسماعیل جعفری جمنانی و مجید جعفری لاهیجانی، دستیار کارگردان: محمد صادق گلچین عارفی، گرافیک: مهدی دوایی، اصلاح رنگ: جمشید وفایی، عکس: نغمه تهرانی، مجری طرح: سید وحید حسینی، تهیه کننده: مهدی همایونفر و سید وحید حسینی، تهیه شده در: موسسه روایت فتح.

 علی دشتیان  :فیلمی به غایت همه چیز تمام، محصول روایت فتح که تاریخ موسیقی جنگ و انقلاب را زیر ذره بین برده بود و با استفاده از آرشیوی بی نظیر و دست اول توانسته بود روایتی کامل و جامع از تحولات موسیقی معاصر را تفسیر و تبیین کند به طوری که مطمئنا پس از این، بزم و رزم را به عنوان یک مرجع برای پژوهش موسیقایی و تاریخی هنر مورد توجه پژوهشگاران قرار خواهد داد

title "نقد " بزم رزم " ، مستندی درباره موسیقی دهه ۶۰" http://anamnews.com/" alt:"حسین علیزاده"

 حضور چهره های دست اول و اثرگذار موسیقی معاصر همانند استاد حسین علیزاده، مدیران فرهنگی و کارشناسان موسیقی نظیر مهدی کلهر و خوانندگان و آهنگسازان دوره انقلاب و جنگ در قاب دوربین وحید حسینی از نکات بسیار مهمی بود که فیلم را دارای سندیت و هویت مستقل کرده بود.

بی شک صحبت های دست اول و روایت های تاریخی بدیعی که هر یک از مصاحبه شوندگان مقابل دوربین بازگو می کردند، سهم بسزایی در شکل گیری این دایره المعارف تصویری داشته است که نمی توان از آن به سادگی گذشت. روایت های جذاب و شنیدی بیژن کامکار، حسین علیزاده و دیگران فیلم را به چیزی بیش از یک مستند تبدیل کرده بود.

اما نکته ای که شاید بیش از همه بتوان آن را از عناصر توفیق این فیلم دانست سوژه بکر و در عین حال جذاب فیلم است. موسیقی همیشه جذابیت های خاص خود را داشته و دارد، چه برسد پرداخت آن در قالب تصویر آن هم در خلال نوستالژی های موجود در هر قطعه موسیقی که پایش در روزگار معاصر ماست و از انقلاب تا جنگ و تمام خاطراتش در ذهن تک تک بینندگانش اثر خواهد کرد.

پرداخت موشکافانه و دقیق فیلم به اغلب ترانه ها، تصانیف، قطعات و سرودهای انقلاب و دوران دفاع مقدس از فیلم یک آلبوم تصویری و صوتی کامل درست کرده بود که همراه با تحلیل های درست و بعضا پر از سوال بود که همین ایجاد پرسش ها به هر چه بیشتر شدن جذابیت فیلم کمک کرده بود. از دیگر نکات قابل ذکر در فیلم وجود شوخی ها و طنز هایی بود که عامدانه در این فیلم ۲ ساعته گنجانده شده بود و می توان آن را از زیرکی و هوشیاری و شناخت کارگردان و تعاملش با تدوینگر فیلم دانست که چگونه از این شوخی ها برای حس نکردن گذر زمان به نفع فیلم استفاده کرده اند.

البته رعایت جانب انصاف در تمام تحلیل ها و بررسی ها چه از موارد مدیریتی که در طول این دوران بر سر موسیقی معاصر رفته بود چه سختی ها و مرارت ها که در ساخت آثار وجود داشته است نشان از آگاهی فیلمساز به مقوله موسیقی معاصر دارد و می تواند در اثبات این موضوع که همانا آگاهی و شناخت فیلم ساز مستند به موضوع فیلمش بزرگ ترین دستاورد و راهنمای او در طول مسیر است، بیان شود. فیلم از معدود فیلم های مستند گزارشی و آرشیوی است که با وجود محدود بودن فیلمساز در این دو حیطه روایتی و بعضا بسته بودن دستش در استفاده از شیوه های خلاق روایت، به شدت جذاب و حتی نفس گیر از آب در آمده است و توانسته نبض مخاطب را در دست بگیرد. البته ناگفته نماند

نیمی از جذابیت فیلم نه بخاطر مهارت و نبوغ فیلمساز، که بخاطر خیل احساسات مشترک و نوستالژی موجود در موسیقی های مختلف است که میان مخاطب و فیلم وجوه مشترک بسیاری را ایجاد می کند و نمی گذارد تا یک لحظه هم بیننده از فیلم چشم بردارد.

منابع: مهر 

سینما پرس

لینک کوتاه:https://goo.gl/dUvKYW

 

نوشته‌های مرتبط

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *