۱۳۹۶/۱۲/۰۳

آخرین اخبار

فرهاد حسن‌زاده, نامزد جایزه هانس کریستین اندرسن ۲۰۱۸

"title "فرهاد حسن‌زاده, نویسنده‌ای که جایش فقط پشت میز نیست" http://anamnews.com/" alt:"فرهاد حسن زاده"

فرهاد حسن‌زاده, نویسنده‌ای که جایش فقط پشت میز نیست

 

آنام: بر اساس اعلام کانال خبری شورای کتاب کودک، فرهاد حسن زاده، نویسنده حوزه کودک و نوجوان ایران نامزد نهایی دریافت نوبل ادبیات کودک شد و در صورت برنده شدن این جایزه اولین دریافت کننده جایزه نهایی اندرسن در ایران خواهد بود. وی با نویسندگانی از کشورهای فرانسه، ژاپن، سوییس و نیوزیلند رقابت خواهد کرد. نتیجه رقابت در نمایشگاه بولونیا۲۰۱۸ اعلام خواهد شد.

حسن زاده از طرف شورای کتاب کودک برای آن‌چه «یک عمر فعالیت موفق در حوزه نویسندگی ادبیات کودکان و نوجوانان» عنوان شد، نامزد دریافت جایزه هانس کریستین اندرسن ۲۰۱۸ معرفی شده است.جایزه هانس کریستین اندرسن (نوبل کوچک) معتبرترین جایزه ادبی و هنری در حوزه ادبیات کودکان است که از سوی دفتربین المللی کتاب برای نسل جوان به منظور بالا بردن سطح ادبی و هنری کتاب های کودکان هر دو سال یک بار، به مجموعه آثار یک نویسنده و یک تصویرگر داده می شود. مارگریت دوم ملکه دانمارک حامی و مشوق ویژه اهدای این جایزه است. پشتیبان مالی برنامه های جایزه اندرسن تا سال ٢٠٠٨ نیسان موتور ژاپن و از سال ٢٠٠٩ جزیره نامی در کره جنوبی است.

اهدای این جایزه به مجموعه آثار یک نویسنده از سال ۱۹۵۶ و به مجموعه آثار یک تصویرگر از سال ۱۹۶۶ آغازشده است. این جایزه شامل یک مدال طلا و یک دیپلم افتخار است که در مراسمی در کنگره دو سالانه IBBY، به برندگان اهدا می شود. نامزدهای جایزه هانس کریستین اندرسن از سوی دفاتر ملی کاندید می شوند و داوران بین المللی که از کارشناسان برجسته ادبیات کودکان هستند، برندگان این جایزه را از میان نامزده های معرفی شده برمی گزینند. از جمله معیارهای گزینش برندگان می توان به کیفیت بالای زیبایی شناختی آثار نویسنده و تصویرگر،‌ در نظر گرفتن مخاطب کودک، خلاقیت و نوآوری و اصالت و مهم تر از همه داشتن سهم جاودان در ادبیات کودکان جهان اشاره کرد.

تنها برنده ایرانی این جایزه جهانی فرشید مثقالی تصویرگر نامدار است. مجموعه آثار او در سال ۱۹۷۴ این جایزه را از آن خود کرد. هوشنگ مرادی کرمانی نیز در سال ۱۹۹۲ از سوی هیئت داوران این جایزه مورد تشویق قرار گرفت. او در سال ۲۰۱۴ بار دیگر از سوی ایران نامزد دریافت این جایزه شد.

همچنین از ایران محمد رضا یوسفی در سال ۲۰۰۰ و محمد هادی محمدی در سال ۲۰۰۶ و احمد رضا احمدی در سال ۲۰۱۰ در بخش نویسندگان و نسرین خسروی در سال ۲۰۰۲، محمدعلی بنی اسدی در سال ۲۰۱۲ در بخش تصویرگران کاندید این جایزه شدند.

"title "فرهاد حسن‌زاده, نویسنده‌ای که جایش فقط پشت میز نیست" http://anamnews.com/" alt:"فرهاد حسن زاده"

  • در یک نگاه

فرهاد حسن‌زاده متولد بیستم فروردین ۱۳۴۱، آبادان است. او نوشتن را از سال‌های نوجوانی(۱۳۵۵) آغاز کرد؛ یعنی زمانی که عضو کانون پرورش فکری شد و توانست فکر و احساسش را در قالب نمایشنامه و داستان بروز بدهد.

جنگ و محاصره‌ی شهر آبادان باعث مهاجرت او و خانواده‌اش از آن‌جا شد. او در سال‌های مهاجرت به تحصیل ادامه داد و به خاطر پرداختن ناگزیر به دغدغه‌های زندگی از نویسندگی باز ماند.

در سال ۱۳۶۶ ازدواج کرد. با به دنیا آمدن اولین فرزندش قصه‌هایی برای او تعریف می‌کرد و به فکر چاپ آن‌ها افتاد. از سال ۱۳۶۸ همکاری‌اش را با مطبوعات کودک و نوجوان آغاز کرد و اولین داستان‌هایش را در نشریات این گروه سنی به چاپ رساند.

سال ۱۳۷۰ اولین کتابش در شیراز چاپ شد؛ «ماجرای روباه و زنبور». کتابی که خودش هم در تصویرگری آن نقش داشت. کم‌کم کتاب‌هایش چاپ شدند و مورد توجه قرار گرفتند. هم توجه مخاطبان و هم منتقدان و کارشناسان ادبیات کودک و نوجوان. اینک او بیش از ۸۰ کتاب نوشته و بیش از ۳۰ جایزه‌ی ملی برای کارهایش گرفته است.

  • ویژگی‌های ادبی آثار

نهادهایی که حسن‌زاده را برای جوایز جهانی «آسترید لیندگرن» و «هانس کریستین اندرسن» معرفی کرده‌اند دلایلی داشته‌اند. به برخی از این دلایل اشاره می‌کنیم:

  • نویسندگی در بیشتر قالب‌های ادبی مانند داستان کوتاه، داستان بلند، رمان، شعر، افسانه، فانتزی، طنز، زندگینامه، فیلم‌نامه.
  • نویسندگی برای تمامی گروه‌های سنی: خردسال، کودک، نوجوان و بزرگسال.
  • خلق آثاری تأثیرگذار، باورپذیر و استفاده از تکنیک‌های ادبی خاص و متفاوت.
  • خلق آثاری که راوی آن‌ها کودکان و نوجوانان هستند؛ روایت‌هایی مملو از تصویرسازی‌های عینی و گفت‌وگوهای باورپذیر.
  • پرداختن به موضوع‌های گوناگون اجتماعی چون جنگ، مهاجرت، کودکان کار و خیابان، بچه‌های بی‌سرپرست یا بدسرپرست و…
  • پرداختن به مسائلی که کمتر در آثار کودک و نوجوان دیده می‌شود، مانند جنگ و صلح، طبقات فرودست، افراد معلول، اختلالات شخصیتی‌ـ‌روانی و…
  • تنوع در انتخاب شخصیت‌های محوری و کنشگر (فعال). مشخصاً دخترانی که علیه برخی باورهای غلط ایستادگی می‌کنند.
  • بهره‌گیری از طنز در کلام و روایت‌های زنده و انتقادی از زندگی مردم کوچه و بازار.
  • زبان ساده و بهره‌گیری اصولی از ویژگی‌های زبان بومی و اصطلاح‌های عامیانه و ضرب‌المثل‌ها.
  • نویسندگی و کارهای شبه نویسندگی

یکی از ویژگی‌های حسن‌زاده کارهای مطبوعاتی اوست. او در کنار نوشتن کتاب فعالیت‌های مؤثری داشته و  بسیاری از مخاطبانش او را به خاطر نوشته‌های مطبوعاتی‌اش می‌شناسند. همچنین برخی از کتاب‌هایش تبدیل به فیلم یا برنامه‌ی رادیو تلویزیونی شده است. «نمکی و مار عینکی»، «ماشو در مه» و «مهمان مهتاب» از کتاب‌هایی هستند که از آن‌ها اقتباس شده است.

حسن‌زاده به همراه تعدادی از نویسندگان، شاعران و مترجمان سنگ بنای تشکیل «انجمن نویسندگان کودک و نوجوان» را گذاشته است. این تشکل اصلی‌ترین نهاد مستقل نویسندگان است که نزدیک به ۲۰ سال از تأسیس آن می‌گذرد. دبیری و داوری چند جشنواره‌ی ادبی و هنری نیز از فعالیت‌های اوست. ارتباط مستمر حسن‌زاده با نهادهای مرتبط با مسائل و حقوق کودکان باعث شده که شناخت بهتری از این کودکان داشته باشد.

  • هستی

«هستی» داستان دختر نوجوانی‌ است که نمی‌خواهد مثل دختر‌های هم‌سن‌وسالش باشد و کارهای دخترانه بکند. او آرزو دارد وقتی بزرگ شد راننده‌ی تریلی، خلبان یا دروازه‌بان تیم شهرش بشود. پدر هستی با رفتارهای هستی مخالف است و مدام او را سرزش و تحقیر می‌کند. با اتفاقاتی که سر راه او و خانواده‌اش قرار می‌گیرد، نگاه هستی به آدم‌ها و محیط اطرافش عوض می‌شود. او به مدد قرارگیری‌اش در موقعیت‌های نا‌خواسته پوست می‌اندازد و بزرگ می‌شود و می‌فهمد که برای قوی بودن فرقی نمی‌کند که زن باشد یا مرد.

♦ این کتاب برگزیده‌ی مخاطبان کانون پرورش فکری، لاک‌پشت پرنده و نامزد چند جایزه‌ی دیگر شد. همچنین کانون این کتاب را به زبان انگلیسی ترجمه و منتشر کرده است.

  • این وبلاگ واگذار می‌شود

درنا، دختر نوجوانی که در آبادان زندگی می‌کند، در پستوی یک کتاب‌فروشی دفترچه‌ی کهنه‌ای را پیدا می‌کند که حاوی یک داستان عاشقانه واقعی است. او که از یافتن این داستان به‌شدت هیجان‌زده است، آن را از نویسنده‌اش که صاحب کتابفروشی است می‌گیرد و بدون اطلاعش به مرور در وبلاگی به نام «دسته‌کلید» قرار می‌دهد. خوانندگان این وبلاگ، در خلال پُست‌های درنا، با داستان زندگی «زال» و عشق نوجوانی او آشنا می‌شوند.

یکی از شیوه‌های جذاب نوشتن رمان خلق داستانی در دل یک داستان دیگر است. در این شیوه، خواننده دو داستان را همزمان می‌خواند و با آن‌ها پیش می‌رود. حالا اگر نویسنده از شیوه‌ای به جز بازی با زمان حال و فلاش‌بک‌های معمول برای نوشتن رمانش استفاده کند، این جذابیت دوچندان می‌شود و این دقیقا‌‌ً همان کاری است که حسن‌زاده در رمان «این وبلاگ واگذار می‌شود» انجام داده است. او در این رمان یک داستان عاشقانه‌ی قدیمی را در قالب یک وبلاگ روایت می‌کند.

♦ این کتاب برگزیده و نامزد چند جایزه‌ی ادبی شده است.

 

 

منابع: وب سایت فرهاد حسن زاده- ایبنا

لینک کوتاه: https://goo.gl/L7qfZo

نوشته‌های مرتبط

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *