۱۳۹۶/۰۴/۰۸

آخرین اخبار

یادداشتی بر فیلم جولیتا(Julieta -2016) ساخته پدرو آلمودوار

title:"یادداشتی بر فیلم جولیتا(Julieta -2016) ساخته پدرو آلمودوار-http://anamnews.com" alt:" جولیتا در نمایی از فیلم جولیتا"

 

یادداشتی بر فیلم جولیتا (Julieta – 2016) ساخته پدرو آلمودوار

فیلم جولیتا یکی از برترین فیلم های سال ۲۰۱۶

آنام – کاوه قاسمی: “زندگی فقط یک بار است و ما هرگز نخواهیم توانست تصمیم درست را از تصمیم نادرست تمیز دهیم زیرا ما در هر موضوعی فقط می توانیم یک بار تصمیم بگیریم. زندگی دوباره، سه باره، چهارباره به ما عطا نمی شود که این را برای ما امکان پذیر سازد تا تصمیم های مختلف خود را مقایسه کنیم.” *

فیلم جولیتا ساخته پدرو آلمودوار فیلمساز اسپانیایی داستان مقطعی از زندگی پرفراز و نشیب زنی به نام جولیتا است.

فیلم روایت خطی ندارد اما می توان آن را به دو بخش تقسیم کرد. بخش اول دوران جوانی – قبل از ازدواج جولیتا – فصل تصمیم گیری ها و انتخاب ها است. بخش دوم دوران میانسالی است که نتیجه تصمیم های جولیتا آشکار می شود.

تصمیم ها و انتخاب ها زندگی انسان را می سازند اما این تصمیم ها صورت های مجرد ندارند خود عاملی از شرایط درونی مثل روحیات, ذهنیات, آرمان ها, اعتقادات, نوع نگاه به زندگی تا شرایط بیرونی مثل وضع اقتصادی و اجتماعی جایگاه انسان در جامعه و … است.

 

title:"یادداشتی بر فیلم جولیتا(Julieta -2016) ساخته پدرو آلمودوار-http://anamnews.com" alt:" نمایی از فیلم جولیتا"

تیتراژ فیلم جولیتا با نمایی بسته از پارچه ای قرمز آغاز می شود. لباس پرچین قرمز با تنفس جولیتا آرام تکان می خورد و نوسانی از رنگ قرمز تا سیاه ایجاد می کند.

در حالی که لباس قرمز کل نما را در برگرفته جولیتا مجسمه مردی عریان که نماد جنسیت است را در وسط کادر می گذارد تا آن را برای سفر بسته بندی کند.

رنگ قرمز, چینهایی پر از سایه روشن و حرکت نرم لباس, نمایی از خود زندگی است. زنده بودن, عشق ورزیدن و رنج ها و شادی های زندگی.

در فیلم بر رنگ قرمز که نماد عشق و شهوت است  و مجسمه مرد که نماد جنسیت است تاکید شده است.

شاید به این دلیل که نیاز عامل بسیاری از تصمیم های انسان است و عامل تغییرات بزرگ در زندگی. گویا از منظر فیلمساز عشق و سکس شالوده زندگی هستند که همراه آن گستره ای از شادی ها و رنج ها را به همراه می آورند.

اگر بپذیریم یکی از درون مایه های فیلم نیاز جنسی و نقش آن در تصمیم های انسان است آنوقت می توانیم این پازل را در نماها و داستان های فرعی فیلم هم بیابیم از تیتراژ فیلم تا نماهایی که از بدن عریان جولیتا کات می شود به بدن قوی خوان و داستان های فرعی مثل رابطه دوستانه آنتیا با دوست دخترش یا رابطه پدر جولیتا با کارگر مزرعه, ازدواج آنتیا و داستان آوا و …

 

 

title:"یادداشتی بر فیلم جولیتا(Julieta -2016) ساخته پدرو آلمودوار-http://anamnews.com" alt:" پدرو آلمودوار در نمایی از فیلم جولیتا"

در سکانس مهم قطار – که قطار معنای رفتن و در حرکت بودن هم می دهد – جولیتا با تیپی مدرن موهای بلوند کوتاه و لباسی اسپرت در کوپه نشسته است و مطالعه می کند. مردی مسن غمگین و ژولیده به داخل کوپه می آید و سر صحبت را با او باز می کند جولیتا از مرد عذرخواهی می کند و از کوپه خارج می شود بعدها می گوید “از نوعی که مرد سر صحبت را باز کرد خوشم نیامد.”

جولیتا به کافه قطار می رود از شیشه قطار گوزنی دیده می شود که هم مسیر با قطار می دود

(خوان) مرد جوانی که در کافه نشسته می گوید:

امیدوارم به قطار زیاد نزدیک نشه

جولیتا می گوید: از قطار نمیترسه ,اون دنبال گوزن ماده می گرده,  بوی گوزن ماده در فضا پیچیده

(خوان) به جولیا نگاه می کند و دعوتش می کند به قهوه. جولیتا می نشیند و سرنوشتش رغم می خورد.

 

تمام اتفاقات بیرونی مثل حضور جولیا در قطار, معلم نیمه وقت بودن, حضور مرد مسن در کوپه, دیدن گوزن, منولوگ خوان, منولوگ جولیتا, دعوت خوان از جولیتا و شرایط روحی و روانی ای که در آن لحظه داشته آینده را برای جولیتا رغم می زند.

می توانیم بگوییم این سرنوشت اش بوده اگر باور داشته باشیم که سرنوشت از قبل نوشته شده است. اما اگر باور داشته باشیم که این تصمیم های ماست که سرنوشتمان را شکل می دهند آنوقت باید بپذیریم که شرایط روحی و روانی, شرایط اجتماعی و اتفاقات در لحظه هم در تصمیم و در سرنوشت ما تاثیر گذارند.

سکانس قطار صحنه دیگری هم دارد که بسیار مهم است:

بعد از حرکت مجدد قطار از ایستگاه بین راه, قطار ناگهان با شدت متوقف می شود و لحظه ای بعد متوجه می شویم همان مرد غمگین و خسته که تلاش کرده بود سرصحبت را با جولیتا باز کند خودش را به زیر قطار انداخته و خودکشی کرده.

جولیتا با خود می اندیشد اگر با مرد به صحبت ادامه داده بود شاید این اتفاق نمی افتاد اگر در کوپه مانده بود اگر آنجا را ترک نکرده بود اگر  ….

 

در حالی که فکر می کنیم سازنده زندگی مان هستیم و ماییم که زندگی مان را شکل می دهیم اما گویا زندگی بر اساس یکسری اتفاقات و احساسات پیش می رود که کسی هم از اینده آن خبری ندارد.

فیلم جولیتا داستان زندگی یک انسان است داستانی از هزاران هزار داستانی که هر کدام لحظات ماندگار خود را دارند از عشق ها و شادی ها تا تنهایی ها و دردها.

در این بین لحظات شادی بسیار کوتاه هستند و گویا درد است که پایدار است.

آیا زندگی تماما درد است و لحظه های شادی همچون لحظه ای برای تنفس در بین راندهای طولانی درد نقش پیدا می کنند؟

 

بشر – چون تنها یک بار زندگی می کند- به هیچ وجه امکان به اثبات رساندن فرضیه ای را از راه تجربه ی شخصی خود ندارد، به گونه ای که هرگز نخواهد فهمید که پیروی از احساسات، کار درست یا نادرستی بوده است.” *

 

*میلان کوندرا

 

کاوه قاسمی 

مطلب اختصاصی سایت آنام است. بازنشر فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

 

لینک کوتاه: https://goo.gl/NYm9FH

 

 

بیشتر بدانید: 

نقد فیلم با او حرف بزن Talk to Her اثر پدرو آلمودوار

 

 

پوستر فیلم جولیتا:

title:"یادداشتی بر فیلم جولیتا(Julieta -2016) ساخته پدرو آلمودوار-http://anamnews.com" alt:" پوستر فیلم جولیتا"
منبع: imdb

نوشته‌های مرتبط

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *