۱۳۹۶/۰۵/۳۱ ۹:۴۶:۰۳

آخرین اخبار

نقد فیلم “امکان مینا” کمال تبریزی

 میلاد کی مرام و مینا ساداتی در فیلم «امکان مینا» title:"نقد فیلم امکان مینا کمال تبریزی - http://anamnews.com/"alt:"نقد فیلم امکان مینا کمال تبریزی -http://anamnews.com/"

نقد فیلم امکان مینا کمال تبریزی

 

یادداشت کمال تبریزی، کارگردان فیلم «امکان مینا»:

باید مراقب بود… لحظه هایی در زندگی عاشقانه هست که می تواند خطرناک باشد ! دروغ و خیانت، امکان تغییر مسیر سرنوشت را به دنبال دارند ! چهره ها می توانند نقاب های متفاوت باشند ! باید مراقب بود !….. رفتارهای غیرقابل پیش بینی امکانی جبران ناپذیر را فراهم می کنند ! امکانی هراسناک !….. امکانی رنج آور !….. امکانی که در اختیار ناگزیر یک زن قرار گرفته است !….. امکان یک فاجعه !….. امکان مینا !

نقد فیلم امکان مینا

فیلم ماجرای زن و شوهری را در روزهای موشک باران تهران روایت میکند. شوهر به نام مهران خبرنگار یک روزنامه است و به کارش متعهد است. زن به نام مینا جاسوس سازمان مجاهدین خلق است. مینا خبرها و اطلاعات محرمانه شوهرش را به سازمان مجاهدین میرساند.

سکانس نخست فیلم جشن سالگرد ازدواج مینا و مهران است. عمق عشق این دو زوج تنها در همین اندازه به تصویر کشیده میشود. در سکانس بعدی مینا تغییر چهره میدهد و با این تغییر چهره بسیار شبیه زنان عضو سازمان مجاهدین میشود که نخستین کد را به صورت بصری از محتوای اثر برداشت میکنیم. مینا به آزمایشگاه میرود و جواب تست بارداری او مثبت است. سپس از طریق تلفنخانه تماسی میگیرد. صدای آنطرف تلفن بیشتر شبیه صدای مرد است اما مینا او را مامان صدا میزند. مامان هم مینا را پری خطاب میکند و حتی نام شوهرش را ساسان میگوید. همینجا دیگر همه چیز لو میرود. زنی با شمایل زنان مجاهد و تلفنی محرمانه که در آن رمزی حرف زده میشود. تقریبا ۱۰ دقیقه از زمان فیلم گذشته است و همه داستان لو رفته است.

داستان به صورت خطی روایت میشود و ازین حیث دارای پیچیدگی نیست، تنها تلاش شده از طریق پنهان سازی مخاطب غافلگیر شود که این تلاش هم به صورت کلی ناموفق است. مثلا فیلم توافق بین رئوف و مهران را پنهان سازی میکند و در روایت نمی آورد که ازین طریق تعلیق ایجاد کند. اما برای مخاطب هوشمند دیدن نمای دست دادن مهران و رئوف کافی است. بد ماجرا اینجاست که فیلم درون خودش غافلگیری بسیاری دارد! مثلا مهران ازینکه میفهمد همسرش جاسوس مجاهدین است غافلگیر میشود. اما مخاطب چون در دقیقه ده این مساله را کشف کرده است اصلا غافلگیر نمیشود. پس تمام سعی و تلاش بازیگر هم برای حس ایجاد کردن از بین میرود و مخاطب نمیتواند با این لحظه از حال مهران که غافلگیر شده ارتباط برقرار کند.

شخصیت پردازی دو نقش اصلی دارای نقصان های بسیاری است. درباره مهران کدهای زیادی وجود دارد. مهران یک روزنامه نگار و خبرنگار بسیار متعهد است. مرد ساده ای است که بچه دوست دارد. خانواده اش را دوست دارد. به همسرش عشق میورزد. یک رفیق خالص و بی آلایش به نام علی ناطقی دارد. اما ناگهان این مرد معمولی و ساده تبدیل به یک بازیگر حرفه ای در مقابل همسرش میشود. انقدر این آش شور است که صدای خود فیلم هم درمی آید و در دیالوگی بین دو مامور سازمان اطلاعات هم اذعان میشود که مهران چه بازیگر خوبی است! این بازیگری آنچنان خوب است که مهران سازمان اطلاعات ایران را با آن همه نابغه اش دور میزند! مهرانی که سه سال است از زنش بازی میخورد و روحش هم خبردار نشده ظرف چند ساعت نه تنها مینا، بلکه سازمان اطلاعات را هم بازی میدهد! نه تنها همین یکبار، که سازمان اطلاعات در انتهای فیلم برای بار دوم از طریق مهران غافلگیر میشود و بازی میخورد! بعد از تصادف مهران با موتور میبینیم سازمان اطلاعات مهران را در کمتر از چند ساعت در موتورسازی پیدا میکند اما همین سازمان اطلاعات زمانیکه مهران از امکان مینا خارج میشود خبری از او ندارد و توسط او غافلگیر میشود! چطور ممکن است کسیکه سالها در گزارشات و مقالات خودش یک کلمه دروغ نمیگفته و به هیچ عنوان هیچ چیز را پنهان نمیکرده، در چند ساعت به چنین بازیگر و جاسوس حرفه ای تبدیل شود؟! بگذریم ازینکه در سکانس ماقبل پایانی، مهرانِ خبرنگار که سالها سلاحش قلم بوده به یک هفت تیر کش حرفه ای هم تبدیل میشود!

در شخصیت پردازی مینا همان کدهای متداول که در شخصیت پردازی مهران دیدیم را هم نمی بینیم! او فقط جاسوس است! در جاییکه ادعا میکند پیرو آرمانهای مجاهدین است ظرف چند دقیقه آرمانها را زیر پا میگذارد و مهران را نمیکشد! در صحنه تلفنخانه میبینیم که مینا یک سوسک را زیر پایش له میکند. آیا فیلم میخواهد با کشتن یک سوسک مینا را بی رحم و سنگدل نشان دهد؟ اگر سنگدل است چرا طبق ایدئولوژی سازمان مجاهدین آمپول را تزریق نمیکند و در گفتگو با مژگان تلاش میکند که بچه را نگه دارد؟ آیا مینا ازینکه جواب تست بارداری مثبت است عصبانی است و در عصبانیت سوسک میکشد؟ با کشتن یک سوسک و تاکید دوربین بر روی این صحنه کدام وجه از شخصیت مینا کامل میشود که بعدا از آن استفاده شود؟ پاسخ عملا هیچ است.

بهترین موقعیت در فیلم صحنه رویارویی زن و شوهر در امکان میناست است. اما به طرز عجیبی ازین موقعیت فوق العاده کمترین استفاده میشود. یک گفتگوی کلیشه ای بین مهران و مینا درباره آرمانهای سازمان مجاهدین! تنها دلیل مینا برای پیوستن و همکاری با یک سازمان غیرقانونی و تخریبگر این است که دوستش توسط ماموران رژیم کشته شده است! فقط یک دوست! این نسبت آنچنان نزدیک نیست که بتوانیم عمل مینا را توجیه کنیم! گفتگوی بین دونفر هیچ اثری ندارد و حتی در حد دیالوگ ماندگار هم ازین صحنه چیزی را ماندگار نمیکند. با همه این توصیفات باید گفت که از یک موقعیت خوب بدست آمده یک استفاده ضعیف میشود.

در صحنه داخل ماشین مهران ادعا میکند که خودش از سازمان مجاهدین است و سعی میکند ازین طریق مینا را فریب دهد تا امکان مینا را پیدا کند. عجیب اینجاست که مینا به همین سادگی فریب میخورد! مینا با سابقه سه سال همکاری با سازمان مجاهدین به عنوان جاسوس، از مهران که تازه چند ساعت است به جاسوس بازی پیوسته فریب میخورد! قضیه عجیب تر میشود وقتیکه میدانیم مینا همان روز با مژگان (راس سازمان جاسوسی مجاهدین در ایران) ملاقات کرده و مژگان به مینا دستور داده که باید مهران را بکشد! آیا مینا نباید با خودش فکر کند که اگر مهران عضو سازمان است چطور راس سازمان به او دستور کشتن یک عضو از سازمان را میدهد؟ مینا که به این سادگی فریب یک انسان ساده ،که در عمرش پاک و صادق و بی آلایش بوده، را میخورد چطور وارد جاسوس بازی شده است؟ چطور سازمان مجاهدین از چنین زن ساده لوحی برای پست های اطلاعاتی اش استفاده میکند؟

عمق روابط بین کاراکترها ضعیف است. همانطور که عنوان شد از عشق میان مینا و مهران فقط یک جشن سالگرد ازدواج مواجه به تصویر درآمده است. عمق رابطه مهران و علی ناطقی نیز بسیار ضعیف روایت میشود. به همین دلیل هنگامی که خبر شهادت ناطقی توسط کیا به مهران داده میشود مخاطب نمیتواند ارتباط عمیقی با این شهادت ایجاد کند و تراژدی شکل نمیگیرد. بازی ها نیز هم بدلیل عمق کم روابط و هم بدلیل شخصیت پردازی ضعیف تحت تاثیرقرار گرفته است. هرچند میلاد کی مرام تمام تلاشش را میکند که بازی خوبی از خودش نشان دهد اما پردازش های ضعیف فیلمنامه ای سدی میان نقش و مخاطب شده است و امکان برقراری ارتباط با هیچ یک از کاراکتر ها نیست.

از نظر فرم بصری نیز فیلم صحنه یا نماهای خاصی ندارد و فضاسازی خوبی انجام نمیشود. تنها مورد خاص در فیلم صحنه موشک باران تهران است که بسیار خوب و جالب درآمده است. مابقی تصاویر و قابها و حرکات دوربین تماما ساده، بدون انتزاع و بعضا تلویزیونی است. همچنین از موسیقی نیز استفاده بسیار ضعیفی برای فضاسازی شده است. خصوصا در صحنه ای که خبر شهادت علی ناطقی میرسد به شدت جای خالی یک موسیقی خوب احساس میشد. سازمان مجاهدین خلق نیز بسیار شبیه آنچه در واقعیت هست به تصویر کشیده شده و آن سیاه نمایی های کلیشه ای در این فیلم کمتر دیده میشود.

“امکان مینا” درکل فیلمی ضعیف و بی اثر است که المانهای سرگرم کنندگی و کشش لازم را هم ندارد و اکثر وقایع و واکنشها را میشود از پیش حدس زد.

یادداشتی بر فیلم امکان مینا

احسان طهماسبی :

دید فنی و غیر مغرضانه به نقد فیلم باعث می شود که به دور از سلایق موضوعی و داستانی “امکان مینا ” را یک فیلم خوب به حساب آورد. چرا که فیلم در حوزه ی موضوعی خود کم نظیر و کم تکرار است. تبریزی باز هم ثابت کرده که فیلمساز بسیار خوبی ست و اگر برخلاف “گاهی به آسمان نگاه کن” و “طبقه حساس” به سراغ موضوعات سفارشی هم برود بازهم موفق خواهد بود. موفقیت فیلم علاوه بر تحقق اهداف ساخت فیلم که امنیتی و اطلاعاتی بوده از این جهت است که داستان عاشقانه فرعی فیلم به گونه ای پیش روی دارد که تفکیک بین داستان اصلی و فرعی فیلم به سختی انجام می شود. مینا، با بازی مینا ساداتی (که یکی از بهترین نقش هایش در سینما را در این فیلم بازی کرده) از همان لحظات ابتدایی فیلم، هسته ی شکی را در دل مخاطب می کارد که تا پایان فیلم هم به هیچ یقینی مبدل نمی شود. لازمه ی ایجاد این میزان تعلیق در دل داستانی عاشقانه و پر از هیجان استفاده مناسب از امکانات دوربین، بازی بازیگران و کارگردانی درست فیلم نوشت توحیدی را داشته که به طور کامل به اجرا درآمده است. تبریزی هم در سکانس هایی از فیلم برای نمایش رد وپای همیشگی اش در فیلمهایی که ساخته و زبان انتقاد آمیزش، علاوه بر گرفتن نماهای لانگ از روز وشب های تهران با بیان دیالوگ هایی مثل: “خبر رو باید به مردم درست بدی وگرنه میرن از جایی دیگه میخونن” سعی در نشان دادن ذهنیت میانه و دور از جانب داری خود دارد.
امکان مینا توانسته به کمک موسیقی خوب و آشنای علیقلی و روی میز تدوین و با نمایش سکانس های فلش بک ساسان (با بازی میلاد کی مرام) عمق ویژه ی به داستانش بدهد و مخاطب را به طور کامل مشتاق و نگران سایر حوادث احتمالی خودش کند.

 title:"نقد فیلم امکان مینا کمال تبریزی - http://anamnews.com/"alt:"نقد فیلم امکان مینا کمال تبریزی -http://anamnews.com/"

آنام: فیلم سینمایی «امکان مینا» شانزدهمین ساخته کمال تبریزی در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر است. ساخته قبلی کمال تبریزی به نام «طعم شیرین خیال»، نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه میدانی و بصری از سی و سومین جشنواره فیلم فجر شد.

آنونس فیلم امکان مینا

خلاصه فیلم «امکان مینا»:

تردید، شک و سر انجام خیانت، زندگی عاشقانه مهران و مینا را به مسیر تازه‌ای می‌کشاند.

 

عوامل فیلم «امکان مینا»:

کارگردان: کمال تبریزی/ نویسنده: فرهاد توحیدی/ تهیه کننده: منوچهر محمدی/ مدیر فیلمبرداری: فرشاد محمدی/ طراح صحنه و لباس: بهزاد کزازی/ مدیر صدابرداری: مهران ملکوتی/ طراح چهره پردازی: سعید ملکان/ مدیر تولید : مجید کریمی/ صداگذار: بهمن اردلان/ موسیقی: محمدرضا علی قلی/ دستیار کارگردان: محمد ثقفی/ مدیر تدارکات: سید رسول حاتمی/ برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: علی مردانه/ تدوین: محمد رضا موئینی، هدی موئینی/ جلوه‌های ویژه بصری: بهنام خاکسار/ عکاس: زهرا مصفا

بازیگران: میلاد کی مرام، مینا ساداتی، شاهرخ فروتنیان، بهرنگ علوی، شایسته ایرانی، سیامک صفری، فرزاد باقری، سیامک احصایی، بهادر مالکی، علی مردانه

 

عکس های فیلم و پشت صحنه «امکان مینا»:

 

 میلاد کی مرام و مینا ساداتی در فیلم «امکان مینا» title:"نقد فیلم امکان مینا کمال تبریزی - http://anamnews.com/"alt:"نقد فیلم امکان مینا کمال تبریزی -http://anamnews.com/"

 

 میلاد کی مرام و مینا ساداتی در فیلم سینمایی «امکان مینا» title:"نقد فیلم امکان مینا کمال تبریزی - http://anamnews.com/"alt:"نقد فیلم امکان مینا کمال تبریزی -http://anamnews.com/"

 

 نمایی از فیلم «امکان مینا» title:"نقد فیلم امکان مینا کمال تبریزی - http://anamnews.com/"alt:"نقد فیلم امکان مینا کمال تبریزی -http://anamnews.com/"

 

 میلاد کی مرام و مینا ساداتی در فیلم امکان مینا ساخته کمال تبریزی title:"نقد فیلم امکان مینا کمال تبریزی - http://anamnews.com/"alt:"نقد فیلم امکان مینا کمال تبریزی -http://anamnews.com/"

 

 شاهرخ فروتنیان در فیلم «امکان مینا» title:"نقد فیلم امکان مینا کمال تبریزی - http://anamnews.com/"alt:"نقد فیلم امکان مینا کمال تبریزی -http://anamnews.com/"

 

 میلاد کی مرام در پشت صحنه فیلم «امکان مینا» title:"نقد فیلم امکان مینا کمال تبریزی - http://anamnews.com/"alt:"نقد فیلم امکان مینا کمال تبریزی -http://anamnews.com/"

 

 پشت صحنه فیلم امکان مینا title:"نقد فیلم امکان مینا کمال تبریزی - http://anamnews.com/"alt:"نقد فیلم امکان مینا کمال تبریزی -http://anamnews.com/"

 

حواشی «امکان مینا»:

در فیلم «امکان مینا»، منوچهر محمدی بعد از دوازده سال همکاری با کمال تبریزی در فیلم «مارمولک» همراه شده است.

فیلم «امکان مینا» با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی تولید شده است.

فیلمبرداری این فیلم از ابتدای مهرماه آغاز شد و پنجم آذر‌ماه در تهران به پایان رسید.

فرشاد محمدی درباره حضورش در فیلم «امکان مینا» گفت:

“درباره نام فیلم نمی توانم توضیح دهم چون داستان را لو می‌دهد. ولی باید بگویم فیلمبرداری «امکان مینا» سخت بود چون داستان فیلم در دهه ۶۰ اتفاق می افتاد و صحنه های آن دوران بازسازی شده است.”

سیامک صفری که نقشی کوتاه در «امکان مینا» دارد، درباره این فیلم گفت:

“«امکان مینا» یک درام عاشقانه است و برخلاف آنچه که در رابطه با موضوع این فیلم گفته می شود من از این زاویه به آن نگاه می کنم که داستان زن و مردی را روایت می کند که میان آنها عشق و دوستی است. این را هم باید بگویم که فیلم در واقع به موضوع تشکیل خانواده می پردازد.”

بنا بر گزارش روزنامه اصولگرای جوان، «امکان مینا» به سفارش وزارت اطلاعات ساخته است.

فیلم «امکان مینا» در سکوت خبری فیلمبرداری شد.

 

عضو کانال تلگرام آنام شوید

برای هر چه پربارتر شدن مطالب نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. شما در این باره چه فکر می کنید؟

لینک کوتاه: http://goo.gl/MGHupX

منبع: سلام سینما

 

پوستر فیلم «امکان مینا»:

 

 پوستر فیلم «امکان مینا» ساخته کمال تبریزی و بازی میلاد کی مرام و مینا ساداتی title:"نقد فیلم امکان مینا کمال تبریزی - http://anamnews.com/"alt:"نقد فیلم امکان مینا کمال تبریزی -http://anamnews.com/"

 

 

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *