۱۳۹۶/۰۹/۲۴

آخرین اخبار

نقد فیلم«دنباله رو» The Conformist از برتولوچی

title"نقد فیلم«دنباله رو» The Conformist از برتولوچی" http://anamnews.com/" alt:"نمایی از فیلم"

نقد فیلم«دنباله رو» The Conformistاز برتولوچی

آنام: «دنباله رو» (۱۹۷۰)، را شاعرانه‌ترین فیلم برتولوچی نامیده‌اند. فیلمی که فرانسیس فورد کاپولا و مارتین اسکورسیزی گفته‌اند که تاثیر عمیقی بر آن‌ها و کارشان گذاشته است.فیلم براساس داستانی از آلبرتو موراویا ساخته شده و ماجرای مارچلو کلریچی جوان فاشیستی است که مأموریت کشتن استاد سابقش (از فعالان اصلی ضدفاشیست) را به عهده می‌گیرد.

برتولوچی با (استراتژی عنکبوت) به سراغ فاشیسم می‌رود و در «دنباله رو» بطور کامل‌تر به پیدایش آن می‌پردازد و با تمرکز بر روی مضمون خانواده، ریشه‌های انحرافی بورژوازی فاشیسم را بررسی می‌کند. اشارات فیلمساز به آسیب‌شناسی و ذات بیمار فاشیست‌ها از بنیان خانواده مارچلو شروع می‌شود و درمقاطع مختلف زندگی او هم ادامه می‌یابد. فیلم «دنباله رو» با نمایی از مارچلو با فضایی قرمز رنگ که نشانه درونی متلاطم است آغاز می شود و مارچلو راهی می شود تا شاید بتواند زن مورد علاقه اش آنا (که همسر استادش است) را نجات دهد. اما در اصل مارچلو سفر درونی خود را آغاز می کند و برتولوچی گذشته ای را جستجو می کند که امروز کاراکترش را ساخته است. ابتدا ما را با خانواده افسار گسیخته و بی در و پیکر مارچلو آشنا میکند. مادری که به اخلاقیات پایبند نیست و پدری شکنجه گر که در تیمارستان بستری است. خود مارچلو اعتراف می کند که از هیجده سالگی انحراف اخلاقی را آغاز کرده است و جالب اش اینجاست که به کشیش می گوید این یک زندگی معمولی است .تعریف زندگی معمولی از زبان دوست نابینایش نیز قابل تامل است.

title"نقد فیلم«دنباله رو» The Conformist از برتولوچی" http://anamnews.com/" alt:"نمایی از فیلم"

فیلمساز در ضمن به جایگاه مذهب در دنیای کثیف قدرت و سیاست اشاره می‌کند که حضوری تزئینی و جلوه‌ای مسخره در جهان اثر می‌یابد. در فیلم «دنباله رو» چندبار شاهد تلاش مارچلو برای اعتراف به گناهان در محضر کشیش هستیم که درنهایت به شکلی مضحک اتفاق می‌افتد و به پدر روحانی می‌گوید که: “امروز اعتراف می‌کنم برای گناهی که فردا مرتکب خواهم‌شد.” جولیا نیز پیشتر به مارچلو گوشزد کرده‌بود که:”نود درصد مردمی که به کلیسا می‌رن اعتقاد ندارند. حتی خود کشیش‌ها.” نشانه‌های مذهبی فرهنگ مسیحیت به جز این دیالوگ‌ها دوبار دیگر در فیلم ظاهر می‌شوند و دقیقاً هم در موقعیتهایی که تضاد غریبی با پاکی و صداقت قابل انتظار ما از مذهب دارند.

title"نقد فیلم«دنباله رو» The Conformist از برتولوچی" http://anamnews.com/" alt:"نمایی از فیلم"

اولی در صحنه‌ای که لینو، مارچلوی کوچک را اغفال کرده و ما صلیبی را بالای تخت اتاق می‌بینیم و دیگری چندین سال بعداست که مارچلو حالا صاحب دختربچه‌ای به نام مارتاست و به اتفاق او مشغول خواندن دعا درباره آمرزش گناهان و اعتراف است و شمایل حضرت مریم و مسیح به روی دیوار اتاق خودنمایی می‌کند اما طعنه‌آمیزتر آنجایی است که جولیا را در حال تماشای این صحنه می‌بینیم.

title"نقد فیلم«دنباله رو» The Conformist از برتولوچی" http://anamnews.com/" alt:"نمایی از فیلم"

انفعال مذهب در قبال جنایتهای رخ‌داده در فیلم «دنباله رو» و عجز و ناتوانی مسیحیت برای جلوگیری از گناهان به خوبی دراین صحنه‌ها نشان داده‌می‌شود. اما از لحاظ فلسفی هم فیلم دنباله رو فیلم قابل تاملی است. در سکانسی مارچلو با استادش درباره فلسفه افلاطون درباره جهان مثل است گفتگو می کند . او می گوید این دنیا سایه ایی بیش نیست و ما درون غاری گرفتاریم و انسان آگاه کسی است که از این غار بیرون برود مطابق تمثیل، استاد از غار بیرون رفته است اما مارچلو همچنان در غار دست و پاهایش غل و زنجیر است.
کارگردان رادیکال ایتالیا نظری هم به مذهب افکنده است و بیشتر مذهب را شوخی این جامعه می داند و آن را نیرویی ضعیف در برابر مشکلات جوامع انسان معرفی می کند . دیدن صلیب در اتاق لینو که نماد حکومت بیمار آن زمان ایتالیاست بسیار شگفت انگیز است. نورپردازی، فیلمبرداری ، موسیقی، کارگردانی استثنایی برتولوچی و البته بازی تماشایی بازیگران ، فیلم «دنباله رو» تبدیل به فیلمی جاودان و زیبا کرده است.

 

title"نقد فیلم«دنباله رو» The Conformist از برتولوچی" http://anamnews.com/" alt:"نمایی از فیلم"

عکس: ImDB

منبع

 

لینک کوتاه: https://goo.gl/iVh53Z

نوشته‌های مرتبط

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *