۱۳۹۶/۰۴/۰۸

آخرین اخبار

نقد فیلم «رگ خواب» از حمید نعمت الله

title"نقد فیلم رگ خواب از حمید نعمت الله" http://anamnews.com/" alt:"نمایی از فیلم"

نقد فیلم «رگ خواب» از حمید نعمت الله

آنام :«رگ خواب» ساخته حمید نعمت الله، فیلم شیک، ‌تر و تمیز و مردم پسندی است اما بشدت توخالی و قلابی است. یک فیلم رمانتیک لوس و سانتیمانتالِ شبه فمینیستی که بازی خوب لیلا حاتمی(بازیگری که اصولاً نمی‌تواند بد بازی کند) نیز نمی‌تواند اعتباری برای آن بیاورد.
«رگ خواب»، داستان زندگی زن میانسال، ساده‌دل و رمانتیکی به نام مینا است که از شوهرش جدا شده و بی‌کس و کار است و دنبال کار می‌گردد. او در جست‌و‌جوی خود برای کار با مرد خوش‌قیافه و جذابی به نام کامران آشنا می‌شود که مدیر یک  فست فود است. صدای ذهن مینا در قالب نامه‌ای به پدرش و به صورت نریشن(وویس اوور) روی فیلم شنیده می‌شود. دوربین نیز به مینا سنجاق شده و از زاویه دید او زندگی‌اش را برای ما تعریف می‌کند اما مینا جز اطلاعاتی کلی، چیز زیادی از گذشته‌اش به ما نمی‌گوید و روایت او محدود به دوران بعد از جدایی او و آشنایی‌اش با کامرانِ زنباره و حقه باز است. این محدود کردن زاویه دوربین و روایت به مینا نیز باعث شده که شناخت درستی از کامران و روابط او با زن‌های دیگر رستوران نداشته باشیم.
title"نقد فیلم رگ خواب از حمید نعمت الله" http://anamnews.com/" alt:"نمایی از فیلم"
این که فیلم اطلاعات زیادی از گذشته مینا به ما نمی‌دهد عیب آن نیست اما باور کردنش سخت است که زنی به زیبایی و شکل و شمایل مینا اصلاً خانه و زندگی نداشته باشد و در منزل دوستش بخوابد. «رگ خواب» از روی همان الگوها و کلیشه‌های داستانی آشنای فیلم‌های فارسی یعنی زن ساده لوحِ بدبختی که گرفتار مردان دیوسیرت و هوسباز شده و فریب ظاهر شیک و حرف‌های عاشقانه دروغین آنها را خورده و تباه می‌شوند دنباله روی می‌کند و همان داستان‌های کلیشه‌ای را مثل ساندویچ‌های فست فودی که مینا در آن کار می‌کند در زرورق شیکی بسته‌بندی کرده و به ما عرضه می‌کند. فیلمساز همه ترفندها را به کار می‌گیرد تا مینا را به‌عنوان زنی دردمند و فریب‌خورده و رها شده به ما معرفی کند، اما تنهایی و رنج مینا و درجه سادگی و حماقت او بسیار سطحی است و باورپذیر نیست. این نوع نگاه به زنان و دختران فریب خورده و تباه شده در فیلم «فراری» داوودنژاد هم وجود دارد.
پر کردن فیلم از دیالوگ‌ها و اصطلاحات و ترانه‌های فرانسوی هم ترفند جدیدی است که فیلمسازان فرانکوفیلی ایرانی برای خوشامد فرانسوی‌ها و جشنواره‌هایی مثل کن در فیلم‌ها به کار می‌گیرند غافل از اینکه این ترفندها کارایی چندانی ندارند و تنها مصرف داخلی دارند. فیلمساز دقیقاً همان ترفندها و جذابیت‌های کاذبی را برای جلب تماشاگر به کار می‌گیرد که شخصیت مرد فیلمش برای فریب مینا و زنان دیگر به کار می‌گیرد. او «رگ خواب» تماشاگر ایرانی را به دست آورده و به همین دلیل فیلمش فروش خوبی در گیشه خواهد داشت.
منتقد سینما: پرویز جاهد
title"نقد فیلم رگ خواب از حمید نعمت الله" http://anamnews.com/" alt:"نمایی از فیلم"
عکس: Idmb
منبع:ایران

لینک کوتاه:https://goo.gl/zTG5l8

نوشته‌های مرتبط

3 نظر

  1. سینا

    بی سواد منتقد نما به جای فحش دادن و نوشتن احساساتت یه زره کتاب بخون بتونی عین ادم نقد بنویسی.

    پاسخ
  2. پريسا

    بیشتر شبیه به توهین بود تا نقد، ضمن اینکه در یک نقد اصولی نویسنده اول باید تحلیل ارایه بدع و در انتها نظرش رو اضافه کنه. متن شما بیشتر شبیه شاخ و برگ دادن به نظر شخصیتون بود تا نقد حرفه ای. در باره احساسات زنان هم، زن در هر سن و موقعیت اجتماعی میتونع بواسطه ی احساساتش همینقدر آسیب پذیر بشه و صدمه ببینه. اونچه به نظر شخص شما لوس میاد ذات زن بودن هست.این مد و جریان بدی هست که راه و افتاده و هر اثری که در تلاش برای بیان احساسات به زبان ساده ست متهم میکنید به دم دستی و عامی بودن! قراره چی رو ثابت کنید؟ طرز فکر منتقد اونقدر متعالی و قابل تخسینه که نمی تونه با آثار معمولی اغنا بشه؟ کمی منصف و واقع بین باشیم…

    پاسخ

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *