۱۳۹۶/۰۴/۰۲

آخرین اخبار

نقد فیلم سکوت«silence» مارتین اسکورسیزی

کارگردان : Martin Scorsese

نویسندگان : Jay Cocks, Martin Scorsese

بازیگران : Andrew Garfield, Adam Driver, Liam Neeson

خلاصه داستان : فیلم «سکوت» ماجراهای دو کشیش جوان را دنبال می‌کند. آنها طی سفری به کشور ژاپن به دنبال پیدا کردن اثری از استاد خود هستند ، که در طول مسیر اتفاقات و حوادث پیش‌بینی نشده‌ای را تجربه می‌کنند و …

Silence (2016)

title:"نقد فیلم سکوت«silence» مارتین اسکورسیزی- http://anamnews.com/" alt:"Silence (2016)"

 

منتقد: رابی کالین | تلگراف-امتیاز ۱۰ از ۱۰ (۴ از ۴)

 

 

سخت، طلایی، کرکننده، مرگبار: سکوت (واژه‌ی سکوت) به اشکال بی‌شماری ایجاد می‌شود، هرچند همیشه چیزی فراتر از صرفاً نبود صدا، در سکوت وجود دارد. برای سکوت حضوری فیزیکی قائل هستیم. دارم درباره حفظ آن، ایستادن در آن یا حتی زندگی در آن حرف می‌زنم. و مثل هر شی فیزیکی دیگری، سکوت را نیز می‌توان با قدرت کافی شکست.

title:"نقد فیلم سکوت«silence» مارتین اسکورسیزی- http://anamnews.com/" alt:"Silence (2016)"در فیلم تاریخی جدید مارتین اسکورسیزی، (بیست و چهارمین اثر وی در نیم قرن فعالیت، البته به جز فیلم‌های مستند و کارهای تلویزیونی‌اش)، «سکوت/silence» صدای صوت خداوند است. این (سکوت) پاسخی است که خداوند به هر پرسش پدر سباستیانو رودریگز (با بازی اندرو گارفیلد) می‌دهد. یک کشیش یسوعی‌ پرتغالی‌ و باتقوا، که ارواح مسیحیان را در ژاپن بدوی قرن هفدهم مخفی می‌کرد.

و سکوت تنها پاسخ خداوند است وقتی که مسیحیان پنهان این کشور (فرقه «مسیحیان پنهان» که توسط مبلغانی مانند رودریگز به آیین مسیحیت گرویده بودند) توسط نیروهای شوگان شناسایی و فوراً غرق شده، گردن زده و یا زنده زنده سوزانده می‌شوند. یا مثل گوشت قصابی سلاخی می‌شوند. به بیان دیگر، این هیچ است، اما این هیچ بودن به بلندای فریاد حشراتی است که فیلم با آن آغاز می‌شود، یعنی قبل از این که فیلم به صوتی کات بخورد که معادل سیاهی است.

title:"نقد فیلم سکوت«silence» مارتین اسکورسیزی- http://anamnews.com/" alt:"Silence (2016)"تنها اسکورسیزی می‌توانست این اثر هنری مذهبی پرصدا و جوشان را دقیقا بعد از گرگ وال استریتِ دست نیافتنی، بسازد. این فیلم که بر اساس رمان چینموکو نوشته نویسنده کاتولیک ژاپنی، شوساکو اندو در سال ۱۹۷۷ (این رمان یک بار در سال ۱۹۷۷ به زبان ژاپنی توسط ماساهیرو شینودا به فیلم تبدیل شده است) ساخته شده است، به اندازه فیلم قبلی، که پر بود از لذت‌های دنیوی و زودگذر کفر و الحاد، به مسائل متعالی و ابدی گرایش دارد.

«سکوت» از آن دسته فیلم‌هایی است که تنها یک فیلمساز بزرگ با کوله‌بازی از تخصص و تجربه می‌تواند آنرا بسازد. و این فیلم مرگ را به شکل پدیده‌ای که باید به تنهایی با آن روبرو شد نشان می‌دهد، بدون توجه به این که زندگی‌ات بر مبنای کدام دلایل جمعی استوار بوده است. و حال و هوای آخرین فیلم (اسکورسیزی) را در آن می‌دمد (هرچند گفته می‌شود که اسکورسیزی ساخت بیست و پنجمین فیلم خود، ایرلندی، در فوریه، را اعلام کرده است).

title:"نقد فیلم سکوت«silence» مارتین اسکورسیزی- http://anamnews.com/" alt:"Silence (2016)"این فیلم درباره جستجوی خدا در شرایطی است که او (خدا) با غیبتش توصیف می‌شود. در شروع فیلم صدای پدر کریستیانو فریرا با بازی لیام نیسون، معلم و معترف قبلی رودریگز، را می‌شنویم که می‌گوید: «ژاپنی‌ها چشمه های آتش‌فشانی که نیروهای شوگان از آن‌ها برای شکنجه مبلغان مسیحی استفاده می‌کردند را «جهنم» توصیف می‌کنند». باید بگویم که بخشی از این توصیف تا حدودی مسخره، و بخشی دیگر واقعیت است.» (نمای آغازین فیلم سر دو کشیش را نشان می‌دهد که به تازگی بریده شده است و روییک سه پایه چوبی (کنار یکی از چشمه های جوشان، که همان طور که می‌دانید نماد خوش یمنی هستند) قرار گرفته‌اند.)

فریرا توضیح می‌دهد که این کشیش‌ها دست از دین خود برنداشتند (یعنی در ملا عام اعتقاد خود را تکذیب نکردند، در این مورد باید تصویر مسیح یا مریم مقدس را لگدمال می‌کردند). اما در عوض خواستند که شکنجه‌شان کنند، «تا بتوانند قدرت ایمان خود را نشان دهند.»

وقتی این خبر که «فریرا نه تنها خودش مرتد شده است، بلکه مثل «کلنل کورتز» فیلم «اینک آخرالزمان» کاملاً بومی شده و در روستایی نزدیک شهر بندری ناکازاکی سکنی گزیده است» به گوش «رودریگز» و دوستش «کشیش پدر فرانچسکو گارپه» (آدام درایور) می‌رسد، این دو مرد جوان به راه می‌افتند که او (فریرا) را پیدا کرده تا بتوانند آبرو و حیثیت از دست رفته وی را احیا کنند.

title:"نقد فیلم سکوت«silence» مارتین اسکورسیزی- http://anamnews.com/" alt:"Silence (2016)"آن‌ها خود را برای رویارویی با سختی آماده کرده‌اند، اما آنچه می‌بینند چیزی نیست جز شرافت محض. دهقانان دیوسو، خدای مسیحی، را مخفیانه می‌پرستند، اما از ترس شکنجه شدن به دست مفتش عقاید اینو (یک بازی فوق‌العاده و شبیه کریستف والتز از ایسی اوگاتا) و همراهان بیرحمش جرئت ندارند عقاید و اعتقادات خود را به گوش دهکده های همجوار برسانند.

بازی «اندرو گارفیلد» و «درایور» را نمی‌توان بهتر از این تصور کرد یا حتی بازیگران بهتری را جایگزینشان کرد. حتی از نظر فیزیکی و جسمی، تضاد بین این دو نفر، تأثیر سینمایی فوق‌العاده‌ای بر جای می‌گذارد. «گارفیلد» شبیه به یک ساقه باریک گندم است که با پرتویی از جنس نیکی درخشان شده، و  شمایل «درایور» از پایین به بالا پهن‌تر می‌شود و حتی تصویر قارچ را در ذهن تداعی می‌کند. اما بازی این دو بازیگر، که در آن به اعماق زهد و تقوا نفوذ می‌کنند، همذات پنداری شما در طول فیلم برمی‌انگیزاند.

هرکدام از ‌آنها (گارفیلد و درایور) نگاه متفاوتی نسبت به کیچیرو (با بازی یوسوکه کوبوزوکا)، که در ابتدای فیلم به عنوان راهنمای آنها معرفی می‌شود، دارند. و وقتی که سفر طاقت‌فرسای رودریگز در ژاپن، در قالب عشق به مسیح شروع می‌شود، برخوردهای او با این شخصیت خشمگین (کیچیرو) است که به معیار برتری وی تبدیل می‌شود.

title:"نقد فیلم سکوت«silence» مارتین اسکورسیزی- http://anamnews.com/" alt:"Silence (2016)"در عین حال، پدر فریرا جایی در پیش زمینه فیلم کمین کرده است: او در پایان فقط در سه صحنه ظاهر می‌شود، اما هرکدام از این صحنه‌ها تأثیری به قدرت آهن سوزان دارند و بوی ذغال نیمسوز را از خود به جای میگذراند.

بخشش، شاید خشن‌ترینِ حالت معنوی است که در فیلم به تصویر کشیده می‌شود. به همین دلیل است که کارگردان‌های کمی سراغش رفته‌اند. اسکورسیزی، که قبل از فیلمساز شدن مدت یکسال در مدرسه دینی درس خوانده بود، هرگز از موضوعات دینی (تم‌های گناه و رستگاری در تمام فیلم‌هایش از آخرین وسوسه های مسیح تا راننده تاکسی) دور نشد، اما «سکوت» ظاهراً تمام این‌ها را زیر ذره بین آورده است.

»سکوت» فیلمی است پر از کلوزآپ های خشک از دستانی که در حال گرفتن هدایایی هستند که برای روح گیرندگانشان راحتی، الهام و کمک می‌آورند. ما هم باید همین طور فیلم را بپذیریم.

 

منبع: نقد فارسی

مترجم: محمدرضا سیلاوی

لینک کوتاه: https://goo.gl/EDEyu0

نوشته‌های مرتبط

1 نظر

  1. عبد خدا

    این فیلم بسیار تاسف برانگیز است که میتوان آن را از دو جهت متمایز کرد….۱).تحقیر ادیان با الاخص دین مسحیت ۲)نمو پیدا کردن شرک والحاد..قطعا پشت پرده وساختار این فیلم دست صهونیستم ها ومادی گراهاست …که جلوه دین را ودین مداری را تحریب کنند از انجایی این نمایانگر عدم عجز خداوند در مقابل ظلم را نمایان میکند …به طورکلی..مایه سفاهت و بدبختی بشر بالاخص غرب است که می خواهد دین مداری در سطح جهان عاجز بداند واین رسم خدا وسنت انبیا ومرسلین نیست انان همواره با ظلم ستم مخالفت اند وبه سر ستیز دارند..خدا را چه می دانید مردم این دین یعنی اسلام حقیقت نمایان کرده وبساط دین ستیزان برهم می چیند.والسلام

    پاسخ

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *