۱۳۹۶/۰۹/۲۴

آخرین اخبار

نقد فیلم «فصل نرگس» Season of Narges از نگار آذربایجانی

title"نقد فیلم «فصل نرگس» Season of Narges از نگار آذربایجانی" http://anamnews.com/" alt:"نمایی از فیلم"

نقد فیلم «فصل نرگس» Season of Narges از نگار آذربایجانی

آنام: «فصل نرگس» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی نگار آذربایجانی و تهیه‌کنندگی سحر صباغ‌سرشت محصول سال ۱۳۹۴ است.

خلاصه داستان فیلم «فصل نرگس»:

در ژانر اجتماعی با نگاهی انسان دوستانه، قصه‌ای امید بخش را به شیوه‌ای متفاوت روایت می‌کند. داستان این فیلم، داستان دو زن راننده تاکسی، یک بازیگر، یک استاد موسیقی و شخصیت‌های دیگر است که مخاطب در طول فیلم شاهد گر‌ه‌های داستان هر کدام از این شخصیت‌هاست که به صورت موازی روایت می‌شود.

 

دومین ساخته نگار آذربایجانی «فصل نرگس» پس از فیلم «آیینه های رو به رو» از منظر دغدغه ذهنی سازنده حول محور مسائل کمتر پرداخته شده اجتماعی مانند موضوع فیلم «آیینه های رو به رو» که درباره تغییر جنسیت بود؛ می چرخد. فیلم «فصل نرگس» ترکیبی از چند قصه موازی در رابطه با موضوع پیوند عضو است .کارگردان سعی می کند با توسل به ساختار متقاطع به فضای سرد فیلمنامه کشش و جذابیت را اضافه کند اما متاسفانه ریتم کند و شخصیت های نه چندان فکر شده و جذاب داستان، و البته پرداخت سست پیرنگ ذهن را ناخودآگاه به سمت تله فیلم های تلویزیونی می کشاند.

پیوند عضو مسئله اساسی فیلم «فصل نرگس» است که باعث تغییر و تحول در سرنوشت شخصیت های متعدد فیلم می شود ،«فصل نرگس» از موضوعی مهم حرف می زند و نگاه آگاهی دهنده به امر پیوند عضو دارد و تلاش کرده است بیننده را از پیام اخلاقی خود آگاه کند. لکن همانطور که اشاره شد مشکل اصلی از ساختار نابه جای فیلم است که این امر یعنی ارائه پیام را تقریبا مختل می کند . زیرا که «ساختار» «فرم» و «محتوا» در یک فیلم خوب کاملا با هم عجین و مانند یک زنجیر به هم وصل هستند و برجستگی کاذب هر کدام باعث به وجود آمدن فیلم استاندارد نخواهد شد. گواه این حرف بررسی تمامی فیلم های خوب سینما ایران و جهان است. «فصل نرگس» از این جهت به درستی عمل نمی کند و انگار که محتوا بیشتر مد نظر بوده است و ساختار روایتی که فیلمساز برای تعریف داستان مد نظر گرفته روایتی مستأصل و ساختاری ضعیف است که باعث شده مضمون و هدف فیلمساز از این پراکندگی روایت به درک درست بیننده نرسد و این شکل روایت به جای اینکه در دل ساختار با ساختار منطبق باشد تنها کاربردش در انتها منجر به گره گشایی داستان و مشخص شدن سرگذشت نرگس می شود. نرگس که می توان او را قهرمان فیلم در نظر گرفت ، همان کسی است که بعد از مرگش طبق رضایت قبلی اعضای خود را به نیازمندان اهدا می کند.

title"نقد فیلم «فصل نرگس» Season of Narges از نگار آذربایجانی" http://anamnews.com/" alt:"نمایی از فیلم"

البته نباید از این مهم غافل شد که سازنده موضوعی را درنظر گرفته است که در سینما سراسر اجتماعی کشور متفاوت است و این را می توان به عنوان امتیاز فیلم در نظر گرفت . جدا از این بازی بسیار خوب «امیر آقایی» هم باعث ارتقاء فیلم شده است . بازی امیر آقایی به نسبت باقی بازیگران فیلم تا حدی توانسته است جذابتر از فسمت های دیگر فیلم باشد و از بی رمقی موجود در بعضی از اپیزود ها بکاهد .بهترین قسمت و اپیزود «فصل نرگس» مربوط به سکانس هایی است که به روایت قصه بازیگر مشهور و راننده آژانس می پردازد. اشاره به سؤاستفاده هایی که از طریق فضاهای مجازی از بازیگران مطرح کشور صورت می گیرد و در پی آن نمایش مشکلاتی که زندگی این افراد را به خاطر شرایط شغلیشان تحت شعاع قرار می دهد، ملموس و قابل توجه است. ریتم کند فیلم و کمبود نقاط عطف در طول داستان باعث کم حوصله شدن مخاطب نسبت به کار می‌شود و روایت متقاطع فیلم به گسست و آشفتگی میل می‌کند. هر کدام از خرده داستان های فیلم کاملا مستقل و بی ربط به دیگر ایپزود های دیگر هستند و نمی‌توانند نسبت دراماتیکی با دیگر بخش های فیلم پیدا کنند. البته این اشکال را می توان از درک نداشتن درست فیلمسازان ایرانی از ساختار متقاطع دانست. در این نوع فیلم ها با این نوع ساختار بیشتر قصد کارگردان و یا نویسنده جذابیت بیشتر فیلم است به جای اینکه فکر شود که آیا اصلا ساختار ضد پیرنگ به اثر می خورد یا نه .

«فصل نرگس» اما فیلمی شریف است و پیام مهمی جدا از مشکلات فیلم به بیننده ارئه می دهد .یعنی شریف بودن فیلم بیشتر به خاطر موضوع مهم آن یعنی«پیوند عضو» است که البته چند سال اخیر بسیار در اجتماع ما مورد توجه واقع شده و مرگ «عسل بدیعی» ، که شالوده اصلی فیلم «فصل نرگس» هم از رفتار انسان دوستانه عسل بدیعی بازیگر محبوب سینما و تلویزیون الهام گرفته شده ؛ بیشتر بحث اهدا عضو را برای جامعه برجسته کرده است. همین باعث می شود «فصل نرگس» حداقل از منظر محتوایی در سطح قابل توجهی باشد و برای بیننده از این منظر قابل تفکر ، اما مشکل فرمی و ساختاری باعث ضعف کار و هدر رفت انگیزه سازنده شده است.

 

 

title"نقد فیلم «فصل نرگس» Season of Narges از نگار آذربایجانی" http://anamnews.com/" alt:"نمایی از فیلم"

منتقد: ابوالفضل فرخی

عکس: imdb

منابع: نقد فارسی- ویکی پدیا

لینک کوتاه: https://goo.gl/XrEZq3

نوشته‌های مرتبط

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *