۱۳۹۷/۰۱/۳۱

آخرین اخبار

نقد فیلم “قیچی” از کریم لک زاده

title:"نقد فیلم "قیچی" از کریم لک زاده -http://anamnews.com/ "alt:"نقد فیلم "قیچی" از کریم لک زاده  - http://anamnews.com/"

نقد فیلم “قیچی” از کریم لک زاده 

 

یادداشتی بر فیلم قیچی, هیاهوی مبتذل یک «قیچی»

فیلم «قیچی» از جنبه‌های کارگردانی و فیلم‌نامه‌نویسی زیر خط استاندارد است و گاهی به ابتذال پهلو می‌زند؛ پس دیگر چه باقی می‌ماند؟ خب البته حرف دیگری هم هست…

علی فرهمند
علی فرهمند :

این دوربین روی دست ِ بی‌منطق تا کی قرار است اعصاب تماشاگر را به هم بریزد؟ تا کی قرار است شاهد فیلم‌هایی باشیم که در حوزه تصویربرداری، تفاوت چندانی با فیلم‌های خانوادگی ندارند؟ شاید این ابتذال در تصویربرداری در نمایشگرهای کوچک‌تر به چشم نیاید امّا فیلم‌ها نه برای لپ‌تاپ و رایانه بلکه برای پرده سینما تولید می‌شوند و اگر فیلم‌ساز، پرده سینما را نادیده بگیرد؛ دقیقاً به چه چیزی توجه کرده است؟

پلان‌های ابتدایی ِ «قیچی» غیرقابل دیدن است؛ حرکت‌های سریع دوربین، فوکوس و فلو شدن‌های ناشی از کم‌سوادی در تصویربرداری و فقدان زیبایی‌شناسی در کمپزسیون، باعث می‌شود تا مفهوم «ابتذال» در همان دقایق اولیه، «شکل» فیلم را محاصره کند. آنچه می‌ماند قصه است: «مردی» که با یک قیچی، چشم‌های همسرش را کور کرده و پس از مدتی با وثیقه‌ی ۸۰۰ میلیونی پدرش از زندان آزاد شده است، می‌خواهد از مرز کشور به طور غیرقانونی خارج شود. امّا برای اینکه این ایده‌ی کوتاه به یک فیلم بلند تبدیل شود، رخدادهایی لازم است تا فیلم کش بیاید. پس با این روند، «مرد ِ قیچی‌باز» پدرش را به قتل می‌رساند (علتش را از خود فیلم‌ساز بپرسید!)، در قطار پلیس‌بازی در می‌آورد، کنار ساحل به کرات دعوا راه می‌اندازد، خانه‌ی مردم را ویران می‌کند، شُتر می‌کُشد و … تا در نهایت به قتل می‌رسد. فاجعه تا کجا؟ بیش از یک ساعت از فیلم قابل حذف است و حذف آن‌ها هیچ تأثیری در روایت فیلم نمی‌گذارد. «قیچی» در بهترین حالت، باید به یک فیلم کوتاه تبدیل می‌شد امّا…

فیلم «قیچی» از جنبه‌های کارگردانی و فیلم‌نامه‌نویسی زیر خط استاندارد است و گاهی به ابتذال پهلو می‌زند؛ پس دیگر چه باقی می‌ماند؟ خب البته حرف دیگری هم هست؛ از آنجایی که اکثر منتقدان در ایران به جای واکاوی ِ فیلم به دنبال اثبات خود هستند و این روزها از بدترین و غیراستانداردترین فیلم‌ها، مفاهیم پیچیده‌ای را استخراج می‌کنند و تأویل‌هایی که حتی خود فیلم‌ساز از آن‌ها بی‌خبر است را به فیلم می‌چسبانند، باید گفت که اتفاقاً فیلم «قیچی» از آن دسته آثاری است که متریال تأویل‌پذیر زیادی را در اختیار منتقد قرار می‌دهد. بیهودگی‌های فیلم‌نامه و هیاهوی بی‌دلیل کاراکتر اصلی در مکانی ناکجاآباد که ناشی از ایرادات فیلم‌نامه است، قطعاً برای دسته‌ای از منتقدان (منتقد؟) قابل تحلیل است و به راحتی می‌توان از الگوی «انتظار در برزخ (ناکجاآباد)» برای چنین فیلمی استفاده کرد؛ بدون توجه به این نکته که آیا فیلم «قیچی» با چنین حرف‌هایی تناسب دارد؟

بازی «عباس غزالی» به عنوان کاراکتر اصلی هم بسیار اغراق‌آمیز و غیرمنطقی و فاقد استاندارد است.

 

 

فیلم سینمایی «قیچی» ساخته کریم لک زاده از ۲ مرداد ماه در گروه هنر و تجربه اکران شده است.

 

فیلم سینمایی «قیچی» اولین ساخته کریم لک زاده از ۲ مرداد ماه در گروه هنر و تجربه اکران شده است. «قیچی» قصه شخصیتی را روایت می کند که از تهران گریخته و برای خروج از کشور به جنوب می رود. پخش بین المللی این فیلم برعهده مرجان علیزاده است و این فیلم در استودیو فولاد تهیه شده است. کریم لک زاده پیش از این نویسندگی و کارگردانی فیلم‌های کوتاهی همچون «صبح کنار جاده»، «غم ها و غریزه ها»، «جنایت و مکافات»، «فرشته زرد»، «من آبادان رفتم جنگ»، «ژیلا»و «قمارباز» را برعهده داشته است.

فیلم «قیچی» در بخش هنر و تجربه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت.

خلاصه داستان های فیلم:

-راما برای رهایی از حکمی که ممکن است در آخرین دادگاهش علیهش صادر شود، تصمیم می گیرد در اولین فرصتی که به دست می آورد به جنوب کشور بگریزد و به هر نحوی که شده از کشور خارج شود. از همین لحظه سفر پرمخاطره ی او آغاز می شود.

-«قیچی» قصه شخصیتی را روایت می کند که از تهران گریخته و برای خروج از کشور به جنوب می رود.

-راما جرمی مرتکب شده که اکنون ناخواسته در مسیر گریز قرار گرفته است. این فیلم قصه گریز یک مجرم از مکافات جنایتش است.

عوامل فیلم:

کارگردان، نویسنده: کریم لک زاده/ تهیه کننده: احسان فولادی فرد/ دستیار کارگردان: حامد نجابت/ مدیر فیلمبرداری: رضا عبیات/ تدوین: پویان شعله ور/ طراح صحنه و لباس: رضا رزم/ طراح گریم: حسنا خانمحمدی/ صداگذار: حسین قورچیان/ مدیر صدابرداری: هادی معنوی پور/ جلوه های بصری: فرهاد نجفی/ مشاور رسانه ای: زهرا نجفی/ تدارکات: حسین رحیمی/ مجری طرح: آسیا صنعت فیلم/ مدیران تولید: احد محمد کرمی، محمد عزتخانی/ مدیر تدارکات: امیر جعفری/ عکاس: فاطمه فرجی، محسن خیرآبادی

بازیگران: عباس غزالی، بهزاد دورانی، سروش صحت، محمدرضا داودنژاد، رابعه مدنی، سونیا سنجری، رضا رزم، مونا محمود زاده، کمال هاشمی، فهیمه شریفی، افسانه صالحی، ستاره رضایی، امیرعلی خانی، هلیا لطفی، امیر بهادر، وحید حبیبیان

عکس های فیلم:

title:"نقد فیلم "قیچی" از کریم لک زاده -http://anamnews.com/ "alt:"نقد فیلم "قیچی" از کریم لک زاده  - http://anamnews.com/"

title:"نقد فیلم "قیچی" از کریم لک زاده -http://anamnews.com/ "alt:"نقد فیلم "قیچی" از کریم لک زاده  - http://anamnews.com/"

title:"نقد فیلم "قیچی" از کریم لک زاده -http://anamnews.com/ "alt:"نقد فیلم "قیچی" از کریم لک زاده  - http://anamnews.com/"

title:"نقد فیلم "قیچی" از کریم لک زاده -http://anamnews.com/ "alt:"نقد فیلم "قیچی" از کریم لک زاده  - http://anamnews.com/"

title:"نقد فیلم "قیچی" از کریم لک زاده -http://anamnews.com/ "alt:"نقد فیلم "قیچی" از کریم لک زاده  - http://anamnews.com/"

title:"نقد فیلم "قیچی" از کریم لک زاده -http://anamnews.com/ "alt:"نقد فیلم "قیچی" از کریم لک زاده  - http://anamnews.com/"

حواشی:

کریم لک زاده درباره ویژگی فیلم «قیچی» گفت:

“یکی از ویژگی های اصلی این فیلم سینمایی وجود یک ضد قهرمان و یک کاراکتر اصلی است که مخاطب با این دو کارکتر همراه می شود. این فیلم نیز یک خشونت درونی و یک جستجو دارد.”

این فیلم در سه بخش و در سه فاصله زمانی ساخته شده است. بخش اول «قیچی» زمستان سال ۹۳ در جنوب کشور فیلمبرداری شد. در خرداد ماه سال ۹۴ بخش قطار فیلمبرداری شد و در تیر ماه بخش تهران را فیلمبرداری کردیم.

عباس غزالی بازیگر فیلم «قیچی» در طول فیلمبرداری این فیلم که شامل سه فصل می شد، گریم خود را حفظ کرد و بازی در هیچ فیلم دیگری را نپذیرفت.

کریم لک زاده درباره فیلمبرداری فیلم «قیچی» در سه بخش گفت:

“هر کدام از بخش های این فیلم بازیگران خاص خود را داشت و همین مساله سبب شد تا مشکلی در زمان فیلمبرداری بخش های مختلف و حضور بازیگران نداشته باشیم.”

عباس غزالی درباره بازی اش در فیلم «قیچی» گفت:

“برای من تجربه بسیار آموزنده، شیرین و جذابی بود که خیلی به آن اعتقاد دارم. شخصیت راما در فیلم «قیچی» متفاوت است. این فیلم از تهران و آپارتمان شروع می‌شود اما در ادامه دوربین و قصه و این کاراکتر از خانه دور شده وارد قطار می‌شود . ماجرا مدتی در حال حرکت می گذرد و بیابان و روستا و جزیره مسیری برای همراهی مخاطب می‌شود تاجایی که اتمسفر فیلم به طور کلی از نظر بصری و روایت تغییر می‌کند. اگرچه کار در این پروژه سختی‌های خود را داشت، ولی من از آن دسته افرادی هستم که سختی‌های کار را دوست دارم. اصولا هیچ کار خوبی بدون سختی به سرانجام قابل قبول نمی‌رسد.”

کریم لک زاده درباره حضور این فیلم در بخش هنر و تجربه گفت:

“یکی از دلایل حضور «قیچی» در گروه سینمایی هنر و تجربه این است که پروانه ساخت این فیلم ویدیویی صادر شده است، به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا این اثر سینمایی در بخش هنر و تجربه نمایش داده شود و در این بخش فیلم هایی نمایش داده می شود که نگاه و تجربه های جدید در سینمای ایران دارند.”

کریم لک زاده درباره ساخت فیلم «قیچی» گفت:

“بعد از پایان نگارش فیلمنامه، نزدیک به ۲ سال به دنبال تهیه کننده برای ساخت این فیلم بودم و در نهایت با احسان فولادی فر برای ساخت «قیچی» به توافق رسیدم.”

بهزاد دورانی ۱۷ سال بعد از «باد ما را خواهد برد» بار دیگر برای اولین بار با حضور در فیلم «قیچی» جلوی دوربین یک فیلم بلند سینمایی رفته است.

یادداشت کریم لک زاده، کارگردان فیلم «قیچی»:

“دوربین دیجیتال و تجهیزات هوشمندِ فیلم‌سازی، راه را برای فیلم‌سازان همه جای جهان، خصوصا فیلم‌سازان جوان و اصطلاحا فیلم اولی‌ها هموارتر کرده و جسارت و رهایی این ابزار در نگاه نو آمیخته و هزار طرح نو برانداختن و….

نبوغ عزیزان تبصره نویس در اداره ارشاد اما بیدی نیست که با این بادها بلرزد و خدایی نکرده بگذارد شیرینی این سهولت و جسارت به دل ما نیز بنشیند. نمی‌دانم که در چه سال یا سال‌هایی این مجموعه قوانین اداره ارشاد برای ساخت فیلم اول شکل گرفته است. اما واقعا، واقعا واقعا بسیار قوانین خیال‌انگیزی است. لغتی مودبانه‌تر از خیال‌انگیز برای جایگزین کردن کلمه‌هایی هم‌چون: رو هوا.. دور از واقعیت… فضایی… و…
مودب باشیم.
تنها چند سوال بپرسیم:
چه ایرادی دارد فیلم‌های زیادی ساخته شود؟ مشکل کجاست و چه چیز هولناکی برای اداره ارشاد ( که البته خیلی از قوانین و تبصره‌های  ترسناکش محصول دولت نه چندان محترم پیشین است.) در اینکه چند صدنفر بخواهند فیلم اول بسازند وجود دارد؟ مگر شماها می‌خواهید پولش را بدهید؟ اگر کسی از بازار، پولی را جذب سینما بکند و بخواهد به شکل خصوصی فیلم بلندی بسازد و خودش تهیه‌کننده فیلمش باشد، چه ضرری برای شما دارد؟ (سری بچرخاند جاهای دیگر دنیا را ببینید)  نگران محتوا و اکران هستید؟ مگر شما با پروانه ساخت، ضمانت اکران می‌دهید؟ ما در این مملکت زندگی می‌کنیم و به چشم دیده‌ایم که بزرگ‎تر از ماها با سلام و صلوات پروانه ساخت گرفته و بعد فیلم‎شان در کمد خاک خورده است. اگر کسی بخواهد فیلمی بسازد که برای سوپر مارکت نباشد برای تلوزیون نباشد. توانایی پرداخت پول این سلبریتی‌ها (که البته روایت درد از دست سلبریتی‌ها خود یه کتاب هفت منی می‌طلبد) را نداشته باشد. دستمزد فیلم‌بردارها یا باقی اعضای عضو صنف را نداشته باشد یا اصلا دوست نداشته باشد با آن‌ها کار کند، چیست. چیست این ماجرای مجوز ویدیو… مجوز سینمایی؟!؟
مجوز ویدیو بدهید که حتی به عنوان فیلم اول هم به رسمیت نشناسیدش؟ مثلا اگر فیلم‌سازی با این ذائقه ده فیلم بسازد و در جشنواره‌ها و هنروتجربه اکران شود بعد فیلمی با مجوز سینمایی بسازد فیلم یازدهمش فیلم اولش محسوب می‌شود؟ به نظر خودتان خنده‌دار نیست؟
فکر کنم زیاده روی کردم هم در تعداد خطوط مطلب هم در محتوا…
به هر حال به لطف هنروتجربه، با خیال راحت تا آخر عمر فیلم اولی باقی می‌مانم.
راستی قرار بود یادداشتی راجع به قیچی بنویسم:
عباس، احسان، عبیات، رزم، هادی، مونا، سونیا، حسنا، حامد، احد، سجاد، آقای صحت، آقای دورانی، شعله‌ور، وحید.
ممنونم ازتون.”

 

پوستر فیلم:

طراح پوستر: کیوان فیضی

title:"نقد فیلم "قیچی" از کریم لک زاده -http://anamnews.com/ "alt:"نقد فیلم "قیچی" از کریم لک زاده  - http://anamnews.com/"

عضو کانال تلگرام آنام شوید

نظر شما چیست؟ برای هر چه پربارتر شدن مطالب نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. شما در این باره چه فکر می کنید؟

لینک کوتاه: 

منبع: روزنامه سینما –  سلام سینما

نوشته‌های مرتبط

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *