۱۳۹۶/۰۵/۳۱ ۹:۴۷:۲۶

آخرین اخبار

نقد فیلم “لانتوری” از رضا درمیشیان

 نوید محمدزاده در نمایی از فیلم «لانتوری» ساخته رضا درمیشیان alt:"نقد فیلم "لانتوری" از رضا درمیشیان - http://anamnews.com/"alt:"نقد فیلم "لانتوری" از رضا درمیشیان -http://anamnews.com/ "

نقد فیلم “لانتوری” از رضا درمیشیان

  

دبورا یانگ منتقد آمریکایی نقدی درباره فیلم «لانتوری» ساخته رضا درمیشیان که از فیلم‌های اکران شده در بخش پانورامای برلیناله است، در نشریه هالیوودر ریپورتر منتشر کرد.
دبورا یانگ alt:"نقد فیلم "لانتوری" از رضا درمیشیان - http://anamnews.com/"alt:"نقد فیلم "لانتوری" از رضا درمیشیان -http://anamnews.com/ "
دبورا یانگ :

فیلم لانتوری, یک شوک اخلاقی شگفت‌انگیز از ایران

آنام:  یکی از اصیل‌ترین و صریح‌ترین صداهای سینمای نسل جوان ایران، رضا درمیشیان نویسنده و کارگردان است که با فیلم «لانتوری» به حد اعلای خود می‌رسد؛

فیلمی با داستانی اخلاقی که چنان شوک‌آور است که تقریباً تماشایش ناممکن جلوه می‌کند.

داستان فیلم روایتی است از حضور روان‌پریشانه یک گروه تبهکاری که به یک فعال اجتماعی خوش‌سیما ابراز علاقه می‌کند و خود را با این وهم فریب می‌دهد که آن دختر نیز علاقه متقابلی به او دارد و نهایتاً هر دو سوی این ماجرا را به بدترین شیوه ممکن به فرجام می‌رساند.

 

 

بیشتر بدانید:

لانتوری به چه معناست و سبک وسیاق روایت فیلم چگونه است ؟

نقدی دیگر بر فیلم لانتوری 

 

بعد از گذشت یک ساعت پرتنش و عصبی با مونتاژی سرشار از بازیگوشی، فیلم سویه تاریکش را با یک حمله اسیدپاشی رو می‌کند که جلوه‌های بصری آن اصلاً برای آدم‌های نازک‌دل قابل‌تحمل نیست.

این تنبیه بصری و عاطفی در سکانس‌های خشن پایانی فیلم نیز ادامه می‌یابد و به یک محاکمه قضایی منجر می‌شود که اکثر تماشاگران فیلم را بیش‌تر در صندلی‌شان فرو می‌برد تا از خودشان بپرسند که حد مطلوب نمایش خشونت روی پرده کجاست؟

درحالی‌که استعداد و شهامت درمیشیان غیرقابل‌تردید است، اما شاید او از خط مرزی آستانه تحملی که تماشاگر به‌طور معقول می‌تواند از آن برخوردار باشد، عبور کرده است.

البته او تنها کسی نیست که خشونت را به شکلی افراطی به نمایش می‌گذارد برای نمونه می‌توان از تارانتینو هم نام برد اما ضیافت هول و هراس فیلم لانتوری چنان واقع‌گرایانه است که نمی‌توان آن را تنها با صفت «کارتونی» توصیف کرد.

این نوعی سینمای عمیقاً حزن‌آلود است که به‌سختی می‌تواند خارج از فضای فستیوال‌ها، بختی برای نمایش داشته باشد.

مشکل دیگر این فیلم‌نامه عمدتا درخشان این است که می‌خواهد به همه‌جا سر بکشد و تقلا می‌کند تا کارهای بسیاری را در آن واحد انجام دهد و همین باعث می‌شود تمرکزش روی فرجام و نتیجه را از دست بدهد.

حقوق زنان، تعصب مذهبی و ناکارآمدی قانون، طبقات فرودست و مرفه، جنایت و مکافات و عشق و خیانت همه ‌وهمه در فیلم گنجانده شده‌اند و سخت است که موضوع اصلی فیلم را از میان آن‌ها پیدا کرد.

 alt:"نقد فیلم "لانتوری" از رضا درمیشیان - http://anamnews.com/"alt:"نقد فیلم "لانتوری" از رضا درمیشیان -http://anamnews.com/ "

فیلم از نقطه‌ای آغاز می‌شود که درمیشیان فیلم قبلی خود «عصبانی نیستم» را  که نقدی ویران‌گر بود، بر جامعه معاصر ایران خاتمه بخشیده بود.

همان دو بازیگر نوید محمدزاده و باران کوثری در قالب اعضای گروه تبهکاری لانتوری در تهران، گرمِ وحشت‌آفرینی هستند. آن‌ها کارشان را با کیف‌قاپی و زورگیری از بچه پولدارهای سوار بر ماشین‌های لوکس آغاز می‌کنند و بعد رو می‌آورند به گرفتن حق‌السکوت، سرقت خودرو، آدم‌ربایی و توزیع مواد مخدر.

آن‌ها چاقوی ضامن‌دار، قمه و کارد در دست با غرور و تفاخر در خیابان‌های شهر گام برمی‌دارند. روزی پاشا با بازی دیوانه‌وار محمدزاده با یک پرفورمنس تماشایی دیگر اختیار از کف می‌دهد و یکی از قربانیان نشان‌کرده را به قتل می‌رساند. بعد به‌خاطر کاری که کرده می‌زند زیر گریه.

بارون (کوثری در گرم‌ترین بازی‌اش) در نقش زنی فاسد که به گنگستری تمام‌عیار تبدیل‌شده و دیوانه‌‌وار عاشق این مرد دیوانه است، وارد می‌شود؛ اما از وقتی که پاشا با روزنامه‌نگاری به نام مریم (مریم پالیزبان) که زنی بسیار سرد است، آشنا می‌شود و به او دل می‌بندد انگار دیگر متوجه حضور باران نیست.

 alt:"نقد فیلم "لانتوری" از رضا درمیشیان - http://anamnews.com/"alt:"نقد فیلم "لانتوری" از رضا درمیشیان -http://anamnews.com/ "

مریم یک فعال اجتماعی است، برآمده از خانواده‌ای اشرافی. کمپینی با عنوان «نه به خشونت» به راه انداخته و گروه او می‌کوشد تا اولیای دم قربانیان خشونت را راضی کند تا مجرمان و قاتلان فرزندان‌شان را عفو کنند.

درمیشیان این توانایی را دارد تا با احساس رقت، دلسوزی و همدلی مخاطب را در قبال این ماجرا برانگیخته کند؛ اما پرسش این است که اگر جنایت چنان خشونت‌بار و سنگدلانه بود که هیچ بخششی میسر نباشد، چه باید کرد؟

حمله‌ای که زنی معصوم را نابینا می‌کند و چهره‌اش را از هم می‌پاشد، آن هم با دلیلی چون «اگر قرار است من تو را نداشته باشم، چه کسی می‌تواند تو را داشته باشد؟» فیلم ماهرانه میان یک کمدی سبک‌سرانه و یک تراژدی تکان‌دهنده در نوسان است و نیمه دوم فیلم بیننده را با آزمایش مجدد آگاهی و ایده‌های لیبرالش شگفت‌زده می‌کند.

اما ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود. قانون اسلامی ایران قانون قصاص یا مقابله به مثل دارد. «چشم در برابر چشم» یعنی قربانی جنایت قانوناً حق دارد تا مجازاتی مطابق با نوع آسیب‌دیدگی خود را بر مجرم اعمال کند.

خب، کسانی که با تماشای جیمز باند روی صندلی جراحی در فیلم «اسپکتر» درحالی‌که سوزن توی سرش فرو می‌کردند مشکل داشتند، این هشدار را جدی بگیرند که آن صحنه در برابر مقدمات عمل در اختتامیه فیلم «لانتوری» هیچ نیست و آدم به‌زحمت می‌تواند آن خشونت را حقیقتاً فراموش کند و با خودرویش به سمت منزل براند.

تمام داستان ازنقطه‌نظر چیدمانی از آدم‌های برآمده از مشاغل و سبک زندگی‌های متفاوت به شکل گیج‌کننده‌ای تزیین شده : یک لیبرال عینکی، یک کارگر جناح راستی، یک دانشجو، یک قاضی، یک وکیل و غیره.

این افکت، یک سیر کمیک خفیف را در میانه فشار عصبی فیلم فراهم می‌کند که جایی برای نفس کشیدن به مخاطب می‌دهد.

 

آنونس فیلم لانتوری رضا درمیشیان

 

یادداشتی بر فیلم لانتوری

احسان طهماسبی alt:"نقد فیلم "لانتوری" از رضا درمیشیان - http://anamnews.com/"alt:"نقد فیلم "لانتوری" از رضا درمیشیان -http://anamnews.com/ "
احسان طهماسبی :

پیش از هرچیز موفقیت “لانتوری” بین تماشاگران را باید در فرم دانست.

اگر بخواهیم لانتوری را براساس فیلم نوشتش قضاوت کنیم خواهیم دید که تنها یک داستان چند خطی سانتی مانتال که بیشتر مناسب مستند ها یا فیلم های تلویزیونی می ماند باقی خواهد ماند. ب

نابراین برای بیان موفقیت حاصل شده برای فیلم باید سراغ بازی ها و فرم روایت برویم. چرا که اجرای فیلم نوشت لانتوری چیزی بیش از نمایش شکیل و شبه روشنفکرانه ی فیلم فارسی نمیتواند باشد.

درواقع یک سری حرفهای شعارگونه و احساسی که بیشتر ساخته ی یک ذهن مریض و عقده ای به نظر میآید که با حرفهای جامعه شناس و منتقد و پزشک و فعال اجتماعی بزک و آرایش شده اند.

فیلم برخلاف ظاهر زیبایش پر است از نصیحت های بدون پرداخت، مانیفست های زیبا ولی ناکارآمد، احساسات غلو شده، بغض و نفرت.

فیلمی که با بغض و نفرت ساخته شده و در پایان به “بخشندگان” تقدیم شده.

یک نسخه ی بدون دارو که برای جامعه ای بیمار تجویز میشود و تنها یک مسکن برایش معرفی کرده: رفتارهای آنارشیستی و تخلیه روانی مضر.

قضاوت در بسیاری از سکانس های فیلم به چالش کشیده شده در حالی که بزرگترین کاری که فیلم انجام داده قضاوت است.

با این حال هنر درمیشیان علاوه بر ایجاد فرم مناسب در لانتوری ایجاد تصویر تهوع آور، کثیف و خبیثانه از قشر اوباشی ست که هرچقدر هم سبک زندگی کردنشان برای مخاطب ترحم آور شود بازهم نابخشودنی هستند.

این تلاش برای زدودن رفتاری اعتراض آمیز و بیمارگونه مانند اسید پاشی (که به عنوان هسته ی اصلی داستان نیز قرار است به آن پرداخته شود) برای قشر عوام بیننده ی فیلم ظاهرا موفق و کارآمد می آید.
در نتیجه در تضاد بین نگاه منتقدگونه به اثری غیر منصفانه و روشنفکر نما  با فیلمی که مخاطب پسند و اجتماعی ست و نمایشش شاید گرهی از گره های جامعه اش بازکند باید به قضاوت یا به بیان بهتر بخششی از جنس بخشش اسید پاشی به صورت مریم بپردازیم تا بتوانیم فیلم را در جرگه ی فیلم های خوب جشنواره امسال قرار دهیم.

فیلم سینمایی «لانتوری» سومین ساخته رضا درمیشیان در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت.

 alt:"نقد فیلم "لانتوری" از رضا درمیشیان - http://anamnews.com/"alt:"نقد فیلم "لانتوری" از رضا درمیشیان -http://anamnews.com/ "

 فیلم سینمایی «لانتوری» سومین ساخته رضا درمیشیان در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. سوژه اسید پاشی «لانتوری» این فیلم را به یکی از کنجکاور بر انگیز ترین فیلم های سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر تبدیل کرده است.

فیلم «لانتوری» به عنوان نماینده سینمای ایران در بخش پانورامای برلین حضور دارد. «عصبانی نیستم!»، ساخته قبلی رضا درمیشیان که فیلم برگزیده منتقدان بود و جوایز متعدد بین‌المللی را دریافت کرده است، با وجود داشتن پروانه نمایش، سه شب قبل از اکران عمومی به درخواست کمیسیون فرهنگی مجلس و وزیر ارشاد از نمایش آن جلوگیری به عمل آمد و تاکنون اجازه نمایش عمومی پیدا نکرده است.

 

خلاصه فیلم «لانتوری»:

داستانی عاشقانه در بستر شهر تهران روایت می شود.

 alt:"نقد فیلم "لانتوری" از رضا درمیشیان - http://anamnews.com/"alt:"نقد فیلم "لانتوری" از رضا درمیشیان -http://anamnews.com/ "

عوامل فیلم «لانتوری»:

کارگردان، نویسنده، تهیه کننده: رضا درمیشیان/ مدیر فیلمبرداری: اشکان اشکانی/ تدوین: هایده صفی‌یاری/ موسیقی: کیهان کلهر/ طراحی و ترکیب صدا:  محمدرضا دلپاک،/ مدیر تولید: محمد رضا منصوری/ طراح چهره‌ پردازی سه بعدی: عبدالله اسکندری/ طراح چهره‌ پردازی: مهرداد میرکیانی/ طراح صحنه: محسن نصراللهی/ طراح لباس: گلناز گلشن/ صدابردار: سعید بجنوردی/ مدیر برنامه‌ریزی: افشین رضایی‌/ دستیار اول کارگردان: امیرحسین غیاثوند/ جلوه‌ های بصری: امیر سحرخیز/ مشاور تولید: احسان ظلى پور/ مشاور رسانه ای: سعید حسینی/ عکاس: نوشین جعفری

بازیگران: باران کوثرى، نوید محمدزاده ، مریم پالیزبان، رضا بهبودی، مهدی کوشکی ، بهناز جعفری، فاطمه نقوی، پریوش نظریه، نادر فلاح، اردشیر رستمی، حسین پاکدل، بهرنگ علوی ، ستاره پسیانی ، بهرام افشاری ، سیاوش چراغی پور، کاظم سیاحی ، سجاد تابش، یسنا میرطهماسب ، وحید قاضی زاهدی، هادی احمدی، شهریار فرد، امیر حسین طاهری ، امیر رضا رنجبران، میثم نوروزی، علیرضا خاتمی، رضا رباط جزی، حامد اسماعیل زاده ، پانته آ غدیریان، محمد حسین پور ، نظام الدین کیایی

 

عکس های فیلم و پشت صحنه «لانتوری»:

 

 مریم پالیزبان در نمایی از فیلم «لانتوری» ساخته رضا درمیشیان alt:"نقد فیلم "لانتوری" از رضا درمیشیان - http://anamnews.com/"alt:"نقد فیلم "لانتوری" از رضا درمیشیان -http://anamnews.com/ "

 

 نوید محمدزاده در نمایی از فیلم «لانتوری» ساخته رضا درمیشیان alt:"نقد فیلم "لانتوری" از رضا درمیشیان - http://anamnews.com/"alt:"نقد فیلم "لانتوری" از رضا درمیشیان -http://anamnews.com/ "

 

 باران کوثری در نمایی از فیلم «لانتوری» ساخته رضا درمیشیان - alt:"نقد فیلم "لانتوری" از رضا درمیشیان - http://anamnews.com/"alt:"نقد فیلم "لانتوری" از رضا درمیشیان -http://anamnews.com/ "

 

 مریم پالیزبان در نمایی از فیلم «لانتوری» ساخته رضا درمیشیان alt:"نقد فیلم "لانتوری" از رضا درمیشیان - http://anamnews.com/"alt:"نقد فیلم "لانتوری" از رضا درمیشیان -http://anamnews.com/ "

 

 فیلم «لانتوری» ساخته رضا درمیشیان alt:"نقد فیلم "لانتوری" از رضا درمیشیان - http://anamnews.com/"alt:"نقد فیلم "لانتوری" از رضا درمیشیان -http://anamnews.com/ "

 

 نمایی از پشت صحنه فیلم «لانتوری» alt:"نقد فیلم "لانتوری" از رضا درمیشیان - http://anamnews.com/"alt:"نقد فیلم "لانتوری" از رضا درمیشیان -http://anamnews.com/ "

 

حواشی «لانتوری»:

مریم پالیزبان پس از چهارده سال از بازی در فیلم «نفس عمیق» و فیلم اکران نشده ی «لرزاننده چربی» در این فیلم به سینما بازگشته است و نقش اصلى زن فیلم «لانتوری» را ایفا مى کند.

همزمان دو گریمور مطرح سینمای ایران در فیلم «لانتوری» حضور دارند. گریم های رئال فیلم توسط مهرداد میرکیانی و گریم سه بعدى توسط عبدالله اسکندری انجام شده است.

فیلم «لانتوری» دومین همکاری نوید محمدزاده و رضا درمیشیان بعد از فیلم «عصبانی نیستم!» است.

فیلم «لانتوری» سومین همکاری باران کوثری(بازیگر)، محمدرضا دلپاک(طراح صدا)، هایده صفی یاری(تدوینگر) و رضا درمیشیان بعد از فیلم «عصبانی نیستم!» و «بغض» است.

رضا درمیشیان از همان زمان صدور پروانه ساخت پیش تولید فیلمش را آغاز کرد. پیش تولیدی که انتخاب بیش از صد لوکیشن و بازیگران بخش اصلی آن بود.

حجت الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی از پشت صحنه فیلم «لانتوری» بازدید کرده است.

فیلمبرداری فیلم «لانتوری» به علت عدم همکاری برخی نهادهای دولتی و وضعیت لوکیشن‌های باقیمانده، برای مدت زمانی متوقف شده بود.

نظام الدین کیایی، صدابردار مطرح سینمای ایران در فیلم «لانتوری» به ایفای نقش پرداخته است.

عضو کانال تلگرام آنام شوید

برای هر چه پربارتر شدن مطالب نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. شما در این باره چه فکر می کنید؟

لینک کوتاه:  http://goo.gl/7D5Oz5

منبع: – مهر – سلام سینما

 alt:"نقد فیلم "لانتوری" از رضا درمیشیان - http://anamnews.com/"alt:"نقد فیلم "لانتوری" از رضا درمیشیان -http://anamnews.com/ "

 alt:"نقد فیلم "لانتوری" از رضا درمیشیان - http://anamnews.com/"alt:"نقد فیلم "لانتوری" از رضا درمیشیان -http://anamnews.com/ "

مطالب مرتبط

1 نظر

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *