۱۳۹۷/۰۸/۰۱

آخرین اخبار

نقد فیلم “من” با بازی لیلا حاتمی

title:"نقد فیلم "من" با بازی لیلا حاتمی - http://anamnews.com/" alt:" لیلا حاتمی در نمایی از فیلم من"

نقد فیلم “من” با بازی لیلا حاتمی

موسی حسن وند
موسی حسن وند :

نگاهی به فیلم «من»

هیاهوی روشنفکری برای هیچ

آنام: به اعتقاد دکتر پیرنیا، معمار برجسته، هنرمندان ایرانی همواره باور به تقلید درست داشته و آن را بهتر از نوآوری بد می‌دانستند. درست است که این موضوع همواره باعث می شد هنرمندان ما دست به خلاقیت های کمتری بزنند، اما همین اصل آن ها را به تکمیل خلاقیت های کوچک پیشینیان و بزرگی آثار بعدی تشویق می کرد.

این موضوع نه فقط در معماری که در سینما هم (به سبک و سیاق خود) همان روند را دنبال کرده است. فرخ غفاری در دهه سی، مسعود کیمیایی و داریوش مهرجویی اواخر دهه چهل، سهراب شهید ثالث در دهه پنجاه، عباس کیارستمی دهه شصت و هفتاد و اخیرا اصغر فرهادی که هر کدام موج نویی ایجاد کردند شواهدی بر این مثال هستند و فیلمسازانی که به دنبال آن ها سوار بر این موج به ساخت فیلم های مشابه دست زدند.

فیلم «من» شاید به اعتقاد این حقیر در نگاه اول می خواسته سبک جدیدی از فیلمسازی را خلق کند. حضور کاهانی به عنوان مشاور، به علاوه بازی بازیگرانی چون لیلا حاتمی و مانی حقیقی این نوید را می داد که با فیلمی متفاوت طرفیم.

بیشتر بدانید: نقد و نظری بر فیلم من سهیل بیرقی

title:"نقد فیلم "من" با بازی لیلا حاتمی - http://anamnews.com/" alt:" نمایی از فیلم من"

اما هر چه بیشتر از فیلم گذشت فضا ناامید کننده تر شد. شخصیت اول داستان به صورت عجیبی نامشخص است، آذر کیست؟ یک گانگستر؟ کارچاق کن؟ معلم موسیقی؟ ساقی مشروبات الکی؟ ستاره ساز؟ او کیست؟ فیلم مطلقا به ما جواب مشخصی نمی دهد، از طرف دیگر کانال های اطلاعاتی آذر کیستند؟ وزارت اطلاعات؟ پلیس؟ سپاه؟ کدام سازمان اطلاعاتی این همه اطلاعات دقیق راجع به آدم های مختلف به او می دهد؟ او چگونه کار میکند؟ مشتریانش چطور او را پیدا می کنند؟ چرا خانه های متعددی دارد؟ چرا این خانه ها وسایل زندگی ندارند؟ لیلا حاتمی سیلی به گوش پلیس (یا مامور مخفی) می زند؟ اصلا چرا فضای فیلم این همه زن سالار است؟ مرد فیلم کیست؟ مردانی خود فروخته که راننده اند یا کار بلد نیستند یا کتک میخورند؟ این همه تو تحقیر و توسری خوردن برای چیست؟ چرا برای دستگیری آذر این همه موش و گربه بازی می کنند؟ آیا او که تمام زندگی اش در اختیار نهادهای اطلاعاتی است برای دستگیری اش باید دست به دامن طعمه های بزرگ شد؟ این ها که در حد شوخی است و از همه مهم تر اینکه بازی لیلا حاتمی به عنوان بازیگر همه این ها درنیامده است. در نقشی مثل معلم موسیقی لیلا حاتمی با همان مولفه های خود، بسیار خوب می درخشد، اما در فضای گانگستری کاملا مشخص است که حاتمی از نقش خود دور افتاده و بهتر است برای انتخاب بازیگر، نگاهی هم به فیزیک هنرمند انداخت.

title:"نقد فیلم "من" با بازی لیلا حاتمی - http://anamnews.com/" alt:" لیلا حاتمی در نمایی از فیلم من"

نکته بعدی این است که فیلم اساسا فاقد داستان است، ما با چه معضلی در فیلم طرفیم؟ گره داستان کجاست و کجا باز می شود؟ مشکلی که فیلم میخواد مطرح کند راجع به چیست؟ معافی گرفتن پولی؟ پخش مشروبات الکلی در شیشه آب معدنی، زنده کردن زمین و آدم پرانی؟ با داستان چه کسی؟ کدام معضل فیلم به طور کامل پرداخته شد و به نتیجه رسید؟ قرار بر مرور تیتروار معضلات اجتماعی بود؟ این کار را که تلگرام مدتی است انجام می دهد، چه نیازی به سینما! مگر نه این است که سینما در ذات خود باید داستانی برای گفتن داشته باشد. تمام فیلم در حد ایده هایی است که نه به هم مربوط می شوند و نه اساسا قرار است عمیق تر از یک تعریف خطی باشند. در مورد بازی ها هم برعکس تعاریف زیاد اتفاق جدیدی نیفتاده، خانوم بهنوش بختیاری با گریم متفاوت نقشی را بازی می کند که علی رغم لحظات خوب، در بعضی از سکانس ها به شدت نمایشی و تصنعی می شود که اصلا نمی توان از این موضوع به عنوان حضوری متفاوت یاد کرد.

title:"نقد فیلم "من" با بازی لیلا حاتمی - http://anamnews.com/" alt:" پشت صحنه فیلم من"

فیلم نه تنها چیزی برای نقد و بررسی ندارد بلکه اساسا چیزی که روی پرده نمایش داده می شود فیلم نیست. در تعریف دقیق تر می توان آن را یک سری سکانس بی ربط دانست که بازیگران مشترک دارد. بازیگرانی که کاراکتر یا حتی تیپ هم نیستند، بازیگرانی که خودشان هم در نقش هایشان مانده اند و این بیشتر از همه به مشکل فیلمنامه و کارگردانی برمیگردد که احتمالا در بین بسیاری ایده، مستاصل مانده و نمی دانسته چه چیز را باید به تصویر بکشد. البته فیلم پز روشنفکری هم دارد، تصویرگری یک سری ناهنجاری های اجتماعی که اصلا مورد توضیح قرار نمی گیرد به تعریف دقیق کلمه سیاه نمایی است. اینکه کدام سازمان و نهاد اطلاعاتی در این کار دست داشته و اصلا چرا زنی مثل آذر برای این همه ناهنجاری انتخاب شده، به نظر گنده گویی و مهم جلوه دادن فیلم است در حالی که فیلم اساسا در حد ایده پردازی هایی است که در بهترین حالت می توانست به فیلم هایی متوسط تبدیل شود. چون با چک زدن و فحاشی و تصویر زنان عاصی و شهر سیاه نمی توان فیلم روشنفکری ساخت.

در پایان باز برمیگردم به ابتدای مطلب و بحث تقلید خوب و خلاقیت بد و یادآوری این نکته که همیشه نباید به دنبال خلاقیت بود، اصرار بیش از حد برای خلاقیت در عرصه هنر گاهی به آثاری منتج می شود که نه تنها چیزی به بار هنر اضافه نمی کند، بلکه در به ابتذال کشیدن سلیقه عمومی و هنری جامعه سرعت قدم ها را افزایش می دهد.

آنونس جدید فیلم من 

منبع

نوشته‌های مرتبط

9 نظر

  1. فاطیما

    واقعا متاسفم که ی همچین فیلم ضد اسلامی اونم با حضور شخصیتی مثل لیلا حاتمی ک کارنامه کاری سیاه و ضد اسلامی داره اجازه اکران پیدا میکنه,این فیلم تماما توهین به زن استوواقعا متاسفم برای ذهن محدود کارگردان که روشنفکری و آزادی زن رو در بی بند و باری میبینه

    پاسخ
    1. روزبه

      خانم شما اول روسریت رو تو عکست درست کن بعد در مرد اسلام صحبت کن واقعا متاسفم که ازاین هم نقد ضد اسلامی بودن رو درک کردی

      پاسخ
    2. شبنم

      امثال شما ضد اسلام هستند که به هر نظر مخالفی انگ می چسبونن و به بقیه تهمت بی دینی می زنن. خوشبختانه که یک هزارم موفقیت لیلا حاتمی رو ندارید و از حسادت این حرف ها رو می زنین

      پاسخ
    1. رها

      دوست عزیز این نوع نظر اصلا منطقی نیست کسی که میخواد فیلم بسازه باید ذهنشو پاک کنه از تمام حاشیه های زندگی … در آخر ارشاد بهش میگه این سکانسات با شئونات اسلامی متغیره و حذف میشه …. مسئله این فیلم با نوع نقد شما خیلی فرق میکنه… این فیلم فکر میکنم مخصوص ذهنایی ساخته شده که دنبال به چالش کشیدنن و از این کار خوششون میاد باب همه سلایق نیست چون اکثر مردم دنبال یه فیلمی هستن که زندگی روتین رو بهشون نشون بده و جالبه که از دیدن این فیلما اصلنم خسته نمیشن

      پاسخ
    2. مژگان

      شما نقد کننده یا فیلم شناس هستین؟شما با خانوم لیلا حاتمی مشکل و دشمنی خاصی دارید؟شما دلتون میخواد فقط فیلم های اجتماعی که معضلات وًمشکلات جامعه رو نشون نده ببینید و زن رو از منظر کنار قابلمه ی قورمه سبزی و حرف های صد من یک غاز نشون بدن و ببینید؟!!!!چرا ذهنتون رو باز نمیکنید؟!من توصیه ایی دارم به شما لطفا کتاب زیاد بخونید و زیاد مطالعه کنید،تا شاید ذهنتون روشن و به دور از تعصبات با علم به موضوع صحبت کنید

      پاسخ
  2. رها

    من در حدی نیستم که این فیلمو نقد کنم ولی فقط چند سوال ذهنمو مشغول کرده واونم اینه که چیشد آخرش آذر تو سکانس آخر با کی صحبت میکرد پلیس یا روانپزشک؟ قراره کجا ببرنش زندان یا تیمارستان؟ اون خواننده که آخرش معلوم شد پلیسه اون فلشارو با صدای ظبط کرده واسه آذر میفرتاد آیا؟ و اینکه اینا همش ساخته ذهن آذر بود یا واقعا اون یه آدم با نفوذ بود؟ اگر کسی جواب این سوالامو میدونه ممنون میشم به منم بگه.

    پاسخ
  3. مژگان

    نقد از آقای سجاد حقیقت
    دوستان بنظر من کلیت داستان، پرداختن به شخصیت آذر بود.داستان، داستان شخصیت بود نه موقعیت.پس دنبال این نباشید که صحنه آخر روانپزشک بود یا پلیس. از طرفی وقتی اینقدر همه چیز باورپذیریش کمه باید به نظر من به نماد فکر کرد. لیلا یک نماده از آدمی که نجات دهندست. کسیه که توی بطری آب عرق میریزه تا همه مردم بخورند و جیگرشون حال بیاد. یه عده بدبخت را از جهنم این مملکت نجات میده با پاسپورت جعلی. پسری را کمک میکنه تا ظلم سربازی را دور بزنه و از شرش خلاص بشه و البته نمی تونه تعامل کنه با زنی که صاحب یه قبرستونه. توی مراسم مولودیش شرکت میکنه و می خنده. لیلا حاتمی روح خسته این ملته که از خیلی چیزا خسته شدند ولی چاره ای جز ادامه دادن ندارند چون میترسند. آذر یه نجات دهندست.کسی که هممون منتظرش هستیم.وقتیکه توی فکرهامون میگیم کاش یکی بود نجاتمون میداد از این مخمصه. آذر آرزوی هر ایرانیه. کسیکه از پلیس نمی ترسه با وجودیکه میدونه پلیس زورش بیشتره و یه جایی بالاخره جلوشو میگیره. آذر عاشق موسیقیه.درست مثل روح ملت ایران. عاشق هنره ولی نه هنر جلف بچه خوشگلایی که مثل زنها میخونن و عامل قدرتند. از صدای مردنه ای خوشش میاد که دورش گذشته. آذر داره یادمون میاره چی بودیم و الان چی هستیم.با این وجود آذر ناامیده. میدونه تهش شکسته.میشینه روی صندلی جلو بازپرس یا پلیس یا روانپزشک و گریه میکنه چون نمی تونه یک تنه همه را نجات بده. نمی تونه و بخاطر استیصالش گریه میکنه.آذر ناامیده چون همه پلیسند.همه خبر چینند. حتی نزدیک ترین آدمها بهش. جامعه ای که اعتماد از توش رخت بر بسته. شاید اگر تا اینجا با حرفم موافق نباشید وقتی نظرمو درباره مانی حقیقی بشندید،موافق بشید. مانی حقیقی یا مرد موجوگندمی نماد روشنفکریه که به روح جامعه خط میده.آدمی که از همه چیز با خبره و نونش را از راه آگاه سازی بدست میاره ولی تهش می بینیم همونم خودش را فروخته اگرچه گذشته درخشانی داشته. گریه آخر آذر خیلی معنا داره. اون ناامید شده از نجات دهندگی. بنظر من این فیلم جز بهترینهای این دهه است بی شک…

    پاسخ

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *