۱۳۹۶/۰۶/۳۱

آخرین اخبار

نقد فیلم “موشت” Mouchette از روبر برسون

نقد فیلم “موشت” Mouchette از روبر برسون

 

title:"نقد فیلم "موشت" Mouchette از روبر برسون - http://anamnews.com/"alt:"نقد فیلم "موشت" Mouchette از روبر برسون - http://anamnews.com/"

کارگردان: روبر برسون
نویسنده فیلمنامه: روبر برسون، بر اساس رمانی از جرج برنانوس
بازیگران: نادین نورتیر، ژان کلود گیلبرت
محصول: فرانسه ۱۹۶۷
مدت زمان: ۷۸ دقیقه
امتیاز در آی.ام.دی. بی : ۷٫۸

خلاصه داستان: موشت دختر نوجوانی است که در خانواده ای فقیر، همراه با مادرش که در بستر بیماریست و پدر و برادر قاچاقچی اش زندگی میکند. فیلم زندگی تلخ این دختر را نشان می دهد.

نقد فیلم “موشت” Mouchette (1967)

 

title:"نقد فیلم "موشت" Mouchette از روبر برسون - http://anamnews.com/"alt:"نقد فیلم "موشت" Mouchette از روبر برسون - http://anamnews.com/"

 

نقد فیلم “موشت”:

آنام – کاوه قاسمی: داستان فیلم روایت دختربچه ای به نام “موشت” است که با مادر مریض، پدر و برادر قاچاقچی اش در فقر زندگی میکنند. و سرانجام تلخی در نوجوانی پیدا می کند.

انسان موجودی اجتماعی است و هنگامی که نیازهایش تامین شوند می تواند به رشد و شکوفایی برسد. طبق هرم مازلو ۵ مرحله وجود دارد که از ابتدایی ترین نیازها شروع می شود که برآورده شدن هر نیاز باعث رشد انسان است تا رسیدن به مرحله پنجم که موجب شکوفایی انسان می گردد. آدمی در هر طبقه ای از هرم مازلو قرار گرفته باشد جایگاه اجتماعی خاص آن طبقه را خواهد داشت.

title:"نقد فیلم "موشت" Mouchette از روبر برسون - http://anamnews.com/"alt:"نقد فیلم "موشت" Mouchette از روبر برسون - http://anamnews.com/"

طبق این نظریه  نیازهای آدمی در پنج طبقه تقسیم می شوند. در ابتدا به بررسی هرم مازلو و معرفی ۵ مرحله ان می پردازیم و سپس به بررسی فیلم خواهیم پرداخت.

هرم مازلو:

۱٫ نیازهای زیستی: نیازهای زیستی در اوج سلسله مراتب قرار دارند و تا زمانیکه قدری تامین گردند، بیشترین تأثیر را بر رفتار فرد می گذارند. نیازهای زیستی نیازهای آدمی برای حیات هستند؛ یعنی: خوراک، پوشاک و مسکن. تا زمانی که نیازهای اساسی برای فعالیت‌های بدن به حد کافی تامین نشده‌اند، عمده فعالیت‌های شخص احتمالاً در این سطح بوده و بقیه نیازها انگیزش کمی ایجاد خواهد کرد.

۲٫ نیازهای امنیتی: نیاز به رهایی از وحشت، تأمین جانی و عدم محرومیت از نیازهای اساسی است؛ به عبارت دیگر نیاز به حفاظت از خود در زمان حال و آینده را شامل می‌شود.

۳٫ نیازهای اجتماعی: یا احساس تعلق و محبت؛ انسان موجودی اجتماعی است و هنگامی که نیازهای اجتماعی اوج می‌گیرد، آدمی برای روابط معنی‌دار با دیگران، سخت می‌کوشد.

۴٫ احترام: این احترام قبل از هر چیز نسبت به خود است و سپس قدر و منزلتی که توسط دیگران برای فرد حاصل می‌شود. اگر آدمیان نتوانند نیاز خود به احترام را از طریق رفتار سازنده برآورند، در این حالت ممکن است فرد برای تامین نیاز جلب توجه و مطرح شدن، به رفتار خرابکارانه یا نسنجیده متوسل شود.

۵٫ خود شکوفایی: یعنی شکوفا کردن تمامی استعدادهای پنهان آدمی؛ حال این استعدادها هر چه می‌خواهد باشد. همان طور که مزلو بیان می‌دارد: «آنچه انسان می‌تواند باشد، باید بشود.

title:"نقد فیلم "موشت" Mouchette از روبر برسون - http://anamnews.com/"alt:"نقد فیلم "موشت" Mouchette از روبر برسون - http://anamnews.com/"

حال ببینیم موشت در کجای این هرم قرار دارد و بر اساس هرم مازلو موشت در چه مرحله ای گرفتار آمده است که سرانجامی چنین تلخ میابد.

  1. نیازهای زیستی

موشت دختری است که جبر زندگی او را به منتهای خط در نوجوانی می رساند او از خانواده فقیر بی بزاعت و بزهکاری است. پدر و برادرش قاچاق می کنند. پدرش مست می کند و در تخت خواب ماشین سواری می کند. موشت در سنین نوجوانی که دختران دیگر به خود می رسند و ترک موتور پسران سوار می شوند و می روند باید در کافه کار کند و مبلغ اندکی که بدست آورده را بی چون و چرا به پدر بدهد. او در ابتدایی ترین نیازها گرفتار است هر چند ظاهرا سرپناهی و قوتی دارد.

  1. نیازهای امنیتی

موشت در خانه, در مدرسه و در جامعه احساس امنیت نمی کند پدرش حضور او را حس نمی کند مگر زمانی که به او نیاز دارد یا می خواهد او را تنبیه کند. مادرش مدام بیمار است و موشت از محبت مادر هم که نیازی اساسی و حداقلی است محروم است.

در کل فیلم حتی یک دیالوگ یا نگاه هم بین موشت و برادرش رد و بدل نمی شود و این نشان می دهد که برادر اصلا موشت را نمی بیند.

معلم که گویا از موشت خسته و متنفر است.

با همه مشکلاتی که برای موشت ذکر کردیم او در امور کلاس همکاری نمی کند آواز نمی خواند، یا اگر می خواند فالش می خواند… دیر می آید و… بنابراین معلم علاقه ای به او ندارد.

در جامعه هم مورد تحقیر قرار می گیرد نمونه اش برخورد پسرها با او. ….

title:"نقد فیلم "موشت" Mouchette از روبر برسون - http://anamnews.com/"alt:"نقد فیلم "موشت" Mouchette از روبر برسون - http://anamnews.com/"

  1. نیازهای اجتماعی

موشت محروم است از محبت دیدن و محبت کردن. همانطور که قبلا گفته شد در خانه به او به عنوان یک کارگر نگاه می کنند. دیالوگ چندانی بین اعضای خانواده ردو بدل نمیشود و فقط مهری که موشت به مادرش می ورزد دیده می شود.

در مدرسه هم دوستی ندارد روابطش با همکلاسی ها بد است. موشت از آنها و آنها از موشت بیزارند.

موشت حتی دوستی در جامعه هم ندارد. به همین دلیل توجه غیر اخلاقی و توهین آمیز پسر که موشت را صدا می زند و بعد شلوارش را در می آورد باعث رفتاری سبکسرانه و شاد از طرف موشت در خانه می شود. موشت اندکی توجه دیده است و شاد شده آواز می خواند و به هیجان آمده است.

نیاز به ارتباط, به دیده شدن و دیدن، او را به سوی پسری می برد که در پارک هنگام ماشین سواری آشنا شده است. این صحنه از معدود صحنه هایی است که لبخندی بین شخصیت ها با موشت ردوبدل می شود. اتفاقی که در این فیلم بسیار کم رخ می دهد.

  1. احترام

در این بخش است که ما می توانیم رفتارهای خشن و غیر اخلاقی موشت را توجیه کنیم .

موشت از خانواده و از اجتماع رفتاری توئم با احترام ندیده است.

او در خانواده در رفتار پدر و در مدرسه در رفتار معلم احترامی نسبت به خود ندیده و  فرصت اندیشیدن به خود را نداشته تا احترامی برای خود قائل باشد.

پس تمام کمبودها و فشارها را با رفتاری خشونت آمیز نسبت به خود یا دیگرا ابراز می کند.

بطور مثال می توان به صحنه ای اشاره کرد که موشت سنگی به سمت دختران همکلاسش پرتاب می کند. یا صحنه ای دیگر که موشت خود را در اختیار مرد شکارچی می گذارد. در مقابل توجه شکارچی موشت به او محبت می ورزد و برای او آواز می خواند. آوازی را که در مدرسه نمی  خواند. اما سرانجامی نمیابد.

title:"نقد فیلم "موشت" Mouchette از روبر برسون - http://anamnews.com/"alt:"نقد فیلم "موشت" Mouchette از روبر برسون - http://anamnews.com/"

  1. خودشکوفایی

موشت در تمام لحظه های پر رنج زندگی فرصت نیافت ۴ مرحله قبل از خودشکوفایی را طی کند. بنابراین او هیجوقت نتوانست به مرحله خودشکوفایی برسد. شاید بتوان گفت که زندگی با او سر سازش نداشت و از همان ابتدا او در منجلاب فقر, ناآگاهی, بی اخلاقی و بی شعوری گرفتار امده بود.

در فیلم چند لوکیشن مطرح داریم خانه، مدرسه، جنگل، کافه, پارک و کلیسا، فیلم در طبیعت آغاز و پایان می پذیرد موشت با لباس مشکی آغاز می کند در پایان لباس سفیدی به تن دارد لباسی مثل لباس عروس نیز بر بدن خود پیچیده است.هر چه به پایان فیلم نزدیک تر می شویم لباسش روشن و روشن تر می شود.

رفتار مردم از ابتدا تا انتهای فیلم با موشت بدتر می شود. و بعد از مرگ مادر او دیگر دلیلی برای زندگی نمیابد.

موشت داستان تلخ اما واقعی ای است شاید موشت همان پرنده ایست که در ابتدای فیلم در دام افتاد با این تفاوت که پرنده این شانس را یافت که کسی یاری اش دهد. اما موشت یاریگری نداشت.

 

title:"نقد فیلم "موشت" Mouchette از روبر برسون - http://anamnews.com/"alt:"نقد فیلم "موشت" Mouchette از روبر برسون - http://anamnews.com/"

 

 

روبر برسون ‏(به فرانسوی: Robert Bresson)‏ (۲۵ سپتامبر ۱۹۰۱ – ۱۸ دسامبر ۱۹۹۹) کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس فرانسوی بود که فیلم‌هایش به سبک روحانی و پارسایانه شهرت داشت. او نفش بسزایی در ایجاد هنر فیلم سازی ایفا کرد و تاثیر بزرگی بر موج نوی فرانسه گذاشت. ژان-لوک گدار درباره برسون گفته که «برسون سینمای فرانسه است همانطور که داستایفسکی ادبیات روس است و موتسارت موسیقی آلمان.»

 

title:"نقد فیلم "موشت" Mouchette از روبر برسون - http://anamnews.com/"alt:"نقد فیلم "موشت" Mouchette از روبر برسون - http://anamnews.com/"

نویسنده: کاوه قاسمی 

 

 

مطلب اختصاصی سایت آنام است. بازنشر فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

 

لینک کوتاه:    http://goo.gl/1bYZZn

 

عضو کانال تلگرام آنام شوید

نظر شما چیست؟ برای هر چه پربارتر شدن مطالب نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. شما در این باره چه فکر می کنید؟

نوشته‌های مرتبط

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *