۱۳۹۷/۰۸/۲۵

آخرین اخبار

نقد فیلم «نخ خیال» Phantom Thread از پل توماس اندرسن

title"نقد فیلم «نخ خیال» Phantom Thread از پل توماس اندرسن" http://anamnews.com/" alt:"نمایی از فیلم"

نقد فیلم «نخ خیال» Phantom Thread از پل توماس اندرسن

آنام: «نخ خیال» فیلم جدید پل توماس اندرسون اولین نمایشش را در فستیوال فیلم لس‌آنجلس تجربه‌کرد و اندرسون بعد از نمایش درباره ساخته جدیدش با حاضران به گفتگو پرداخت.

اندرسون در این جلسه گفت که فیلمنامه را برای دی‌لوییس نوشته بود و در سر صحنه تمام عوامل مجبور بودند با او مثل شخصیتش، که یک طراح معتاد به کار است، برخورد کنند. سبک متد بازی دی‌لوئیس باعث شده بود از فیلمنامه گرفته تا  حتی وسایل سرصحنه با مشاوره با او انتحاب شود و دی‌لوییس در تمام جنبه‌های کار تا حتی طراحی لباس هم درگیر بود. وقتی در مورد همین اعتیاد به هنر و وسواس از پل توماس اندرسون سوال شد او جواب داد: «من کارگردان لعنتی‌ام! چیزی در مورد وسواس نمی‌دونم.»

اندرسون همچنین از «ربکا» هیچکاک (که بازیگر محبوب اندرسون جون فونتین در آن ایفای نقش می‌کند)، «سرگیجه» و «همه چیز در مورد ایو» جوزف منکویچ، به عنوان منبع الهام نام برد.

چون داستان حول محور یک طراح لباس اتفاق می‌افتد که شیفته یک زن پیشخدمت می‌شود، مسلما در این فیلم شاهد تعداد زیادی لباس طراحی شده هستیم، حدس بازیگران زن فیلم این است که تعداد جلسات تست لباس فیلم برای آن‌ها از روز‌های فیلمبرداریشان بیشتر شده بود!

اندرسون که نتوانسته بود مدیر فیلمبرداری مورد نظر خودش را برای کار بیاورد، تصمیم گرفت خودش فیلمبرداری کار را برعهده بگیرد، اما همچنان از اینکه خودش را مدیرفیلمبرداری بداند اکراه دارد:«من هنوز جرئت نمی‌کنم خودم را فیلمبردار بنامم.» ویکی کریپز بازیگر زن فیلم، در ستایش این جنبه از اندرسون می‌گفته:«او با دوربین یکی می‌شد، انگار که یک ابرچشم دارد.»

 

جزئیات منتشر شده از فیلمنامه‌ی «نخ خیال» نشان‌دهنده‌ی:

روایت لندن پسا جنگ جهانی در دهه‌ی ۵۰ است و تمرکزش بر زندگی یک خیاط زنانه و خواهرش به نام رینولدز و سایرل وودکاک است که در مرکز مد لندن برای اشراف و ستاره‌های سینما و گاهی مردم عادی لباس طراحی می‌کنند و می‌دوزند. رینولدز که علیرغم مقتضی شغلش که پر است از رفت و آمد زن‌های گوناگون تا میانسالی مجرد مانده است، تا اینکه زنی جسور به نام آلما رشته‌ی افکارش را دگرگون کرده و تبدیل می‌شود به یگانه عشق زندگی‌اش و همه چیز را تغییر پیدا می‌کند.

title"نقد فیلم «نخ خیال» Phantom Thread از پل توماس اندرسن" http://anamnews.com/" alt:"نمایی از فیلم"

بیش از نیمی از ۱۸ ریویو منتشر شده تاکنون به فیلم «نخ خیال» امتیاز کامل ۱۰۰ داده‌اند و میانگین امتیازی فیلم در وبسایت متاکریتیک ۹۴ و در راتن تومیتوز ۹۱ است. تحسین‌ها بیش از همه روانه کارگردانی دقیق و پرظرافت اندرسون شده است و هنرنمایی بازیگران فیلم (دنیل دی لوئیس در آخرین تجربه سینمایی پیش از بازنشستگی و ویکی کریپس) نیز بسیار موردتوجه قرار گرفته است. گزیده‌ای از نقدهای منتخب را با هم مرور می‌کنیم:

تیم گریرسن – اسکرین اینترنشنال (۱۰۰ از ۱۰۰): پل توماس اندرسن درامی سلیس و به شدت تکان دهنده خلق کرده است. اجرای آرام و کم‌دیالوگ دنیل دی لوئیس و ویکی کریپس به‌تدریج به فیلم عمق عجیبی می‌دهد تا ماده داستانی که به شدت در خطر تبدیل شدن به کلیشه‌ی «گرفتاری‌های هنرمند بزرگ» بود را به چیزی بسیار غنی‌تر و مرموزتر درباره هوس، جاه‌طلبی و کنترل تبدیل کند.

تاد مک‌کارتی – هالیوود ریپورتر (۱۰۰ از ۱۰۰): گذشته از کلیات فرم و محتوا، لحظه به لحظه «نخ خیال» نامتعارف و عجیب است. فیلمی منحصر به فرد که بیشتر اوقات در اتاق‌های کوچک می‌گذرد و به نوعی بازگشتی است به ملودرام‌های روانشناختی دهه‌های ۴۰ و ۵۰٫ با این‌حال از نظر استایل و سبک حاوی نکاتی است که تماما متعلق به خودش است.

پیتر برادشاو – گاردین (۱۰۰ از ۱۰۰): تماشای فیلم تماما لذتی خاص و خالص است. در غرابت‌ها، در غیظ‌ها و حرارت‌ها و در رشد تدریجی پوچی در جزئیات که همگی با ظرافت فوق‌العاده‌ای منتقل می‌شوند.

اریک کان – ایندی وایر (۱۰۰ از ۱۰۰): مشخصا دست‌یافتنی‌ترین فیلم کارگردان در سال‌های اخیر. «نخ خیال» درامی تاریخی و مهیج و داستانی سحرآمیز است درباره آدم‌هایی نفس‌گرا و تنها که آرامش رابطه را در حس دوطرفه بیگانگی می‌بینند.

 

title"نقد فیلم «نخ خیال» Phantom Thread از پل توماس اندرسن" http://anamnews.com/" alt:"نمایی از فیلم"

برایان تریوت – یو.اس. ای تودی (۷۵ از ۱۰۰): همچنان که «نخ خیال» بین یک اثر شخصیت محور پیچیده و یک کمدی رمانتیک نامتعارف و البته بامزه رفت و برگشت می‌کند، می‌توان گفت اتفاقا فیلم بیشتر درباره آلما (کاراکتر با بازی کریپس) است. بازیگر زن لوکزامبورگی نیز در تمام فیلم پابه‌پای دی‌لوئیس پیش می‌آید و اغلب لحظات نقش‌آفرینی او، بهترین بخش‌های فیلم هستند.

کریس ناشاواتی – انترتینمنت ویکلی (۷۵ از ۱۰۰): «نخ خیال» نیز مانند دیگر فیلم‌های اندرسون (که همچنان بهترین‌هایش «شب‌های عیاشی» و «مگنولیا» هستند) طراحی بسیار دقیق، بافت بصری باشکوه و مجلل، بازی‌های عالی و کارگردانی بسیار هنرمندانه‌ای دارد. اما دنبال‌کردن این کاراکتر خیاط معذب تا لحظه آخر کار بسیار خسته‌کننده‌ای است؛ شخصیتی با کنترل بالای عاطفی و کمی بیش از حد مکانیکی.

اوون گلایبرمن – ورایتی: (۷۰ از ۱۰۰): «نخ خیال» شما را از جا می‌کَند و با خود همراه می‌کند؛ بسیار شدیدتر از کاری که «مرشد» می‌کرد. در عین حال، فیلم یک تئوری نیز هست: داستان یک خودشیفته‌ی آزاردهنده که توانایی برقراری ارتباط ندارد و روش هیولاواری که او برای زندگی کردن آموخته است. داستان یک سیطره عاطفی که توسط یک سلطه‌گر ایجاد می‌شود.

«نخ خیال»  در کنار «تاریکترین ساعات» جو رایت، «ویکتوریا و عبدل» استیون فریز و «فریب‌خورده» سوفیا کاپولا بخشی از تولیدات شرکت Focus Features برای فصل جوایز است که برای تصاحب جوایز اصلی خیز برداشته‌اند. «نخ خیال» که به فیلمساز فقید جاناتان دمی تقدیم شده در ۲۵ دسامبر امسال اکران خود را آغاز خواهد کرد.

 

title"نقد فیلم «نخ خیال» Phantom Thread از پل توماس اندرسن" http://anamnews.com/" alt:"نمایی از فیلم"

عکس: Imdb

منبع: دنیای تصویر آنلاین

لینک کوتاه: https://goo.gl/b9X2H4

نوشته‌های مرتبط

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *