۱۳۹۶/۰۹/۲۴

آخرین اخبار

نقد فیلم «نقطه کور» ساخته مهدی گلستانه

title"نقد فیلم «نقطه کور» ساخته مهدی گلستانه" http://anamnews.com/" alt:"نمایی از فیلم"

نقد فیلم «نقطه کور» ساخته مهدی گلستانه

«نقطه کور» فیلمی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهدی گلستانه و نویسندگی احسان بیگلری محصول سال ۱۳۹۴ است.

هانیه توسلی ، محمدرضا فروتن ، شقایق فراهانی ، محسن کیایی ، خاطره اسدی ،علیرضا زمانی نسب ، مریم بوبانی ، نیکی مظفری ، سید احمد محمدی ، حسینعلی قورچی ،یلدا نوریان ، مهدی پارسا ، حسام رحیمی منش

 

خلاصه داستان فیلم «نقطه کور»:

این فیلم داستان خسرو است که ۲۳ روز بر پهنه دریا و به دور از خانواده‌اش گذرانده است. او با دنیایی از ابهامات فکری که تمام مدت همراه او بوده وارد خانه‌اش در تهران می‌شود اما تمامی ذهنیت‌هایش عینیت یافته و قادر به مقابله با مسائل پیش آمده نیست.

 

«نقطه کور» که ظاهرا اسم خود را از معمای موجود در فیلم گرفته است، سعی می کند تا با ورود به لایه های زیرین جامعه، با استفاده از موقعیت شغلی و خانوادگی خسرو ( محمد رضا فروتن ) تصویری مغشوش از آن را ارائه نماید. اتفاقی که قبل از این در بسیاری دیگر از فیلم های کشورمان، چون زیر پوست شهر، عصر یخبندان، سعادت آباد، قرمز و …… روی داده بود.

  مهدی گلستانه بوضوح روشن است که سعی دارد خود را بعنوان کارگردانی روشنفکر، که درد های جامعه را می فهمد، معرفی و فیلمی در حد فیلم های اصغر فرهادی بسازد، اما فیلم وی بدلیل تکراری بودن موضوعات مطروحه در آن، فیلمنامه ضعیف ، بازی ضعیف تر بازیگران و استفاده از بازیگران سفارشی، فیلمی بغایت ضعیف و معمولی از آب در می آید که بر خلاف فیلم های فرهادی، نه در اینجا مخاطب پیدا خواهد کرد و نه به درد آن طرف آب خواهد خورد.

  کارگردان در این فیلم روی نقاط خوبی دست گذاشته است، فقر، فحشا، بی اعتمادی، طلاق، مشکلات خانوادگی، معیشت، بچه های طلاق، ماهواره، عرق خوری، فاطمه گل، دروغ و …… که هر کدام از این عناصر به تنهائی می توانند موضوع یک فیلم سینمائی مستقل قرار گیرند، اما وی از یک موضوع مهم تر غافل مانده و آن اینکه، همه اینها از جمله موضوعات عادی جامعه پریشان ما شده اند و تماشاچی اگر خود با همه آنها نیز درگیر نباشد، در طول  روز، حداقل با بخشی از آنها  روبرو است، لذا این مفاهیم کشش و جذابیتی برای او ایجاد نمی کنند، حتی تهمت فحشا به ناهید، کتک خوردن و مظلومیت او نیز حسی را بر نمی انگیزد!؟

اگر زیر  پوست شهر و عصر یخبندان با ارائه این موضوعات و مفاهیم، فیلم های موفقی از آب در آمدند، علت، نوع پرداخت به موضوع و جسارت کارگردان، نه در ارائه شکلی موضوع  که در ارائه محتوائی آن بوده است. گلستانه در نقطه کور حتی در ارائه شکلی موضوع نیز دچار تکراری غیر قابل باور می شود و در نتیجه برای رسیدن به هدف، دست به تبلیغ بد آموزی می زد و یک زن بیگناه، مادری با ناموس با ۳ فرزند که با همه مشکلات زندگی ساخته بود، را قربانی کار خود می نماید که در نهایت نفرت و خشم ناشی از این کار، نه به خسرو که به مهدی بر می گردد.

title"نقد فیلم «نقطه کور» ساخته مهدی گلستانه" http://anamnews.com/" alt:"نمایی از فیلم"

   فیلم گلستانه با شرحی که رفت، در نتیجه به فیلمی فاقد پیام و ارزش تبدیل می شود. اگر بازی زیبا و درخور توجه ناهید ( هانیه توسلی) و نادر ( کیائی ) که با ایجاد موقعیت های طنز، کشش لازم را برای دیدن ادامه این فیلم خسته کننده بوجود می آورند، بگذریم، فیلم حرفی برای گفتن ندارد، کما اینکه با خروج نادر از روند داستان،  فیلم عملا پایان می پذیرد و کارگردان هم  که نتوانسته ، ادامه ای برای داستان فیلم خود که همانند یک تئاتر، کل حوادث آن در یک خانه و محیط بسته شکل گرفته، بیابد، سر و ته فیلم را سریعاً هم می آورد .

  فیلم  پر است از اتفاقات و رویداد های بد آموز برای کودکان و نوجوانان، شکل گرفتن زندگی ها با دروغ، آموزش دروغ گوئی به بچه ها، ایراد اتهام فساد به مادر در مقابل آنان، کتک خوردن مادر، فحشای پدر و مادر بچه های طلاق، تلاش برای مشروب خوری، دوست پسر بازی نسترن خواهر ناهید، کشیدن مرتب سیگار توسط فروتن و نمایش اوضاع پریشان خانواده ها و….. .    کارگردان بدون توجه به تبعات ناشی از نمایش عمومی آن، فقط و فقط به ارائه اثری جشنواره پسند اندیشیده است، که بنظر نگارنده، در نمایش عمومی فیلم،  این موضوعات باید ملحوظ و نمایش آن را برای گروه سنی زیر ۱۲ سال در نظر گرفته شود تا به روان پریشی بیش از این جامعه و علی الخصوص نسل جوان آن نیانجامد.

title"نقد فیلم «نقطه کور» ساخته مهدی گلستانه" http://anamnews.com/" alt:"نمایی از فیلم"

    مهدی گلستانه در هر حال سعی کرده است که چهره عریان جامعه را به تصویر بکشد، ولی بضاعت وی بیش از این نبوده است. او هر چقدر موضوعات را عریان تر نشان داد، تماشاچی خود را از کارگردان جلوتر دید و این نقطه کور و شکست محاسبات گلستانه بوده است. این امر، فیلم  گلستانه را به کاریکاتوری از فیلم های کارگردانان جسور کشورمان تبدیل نمود و در نتیجه فیلم نه تنها با تماشاچی ارتباط برقرار ننمود، بلکه حسی را نیز بر نیانگیخت، ترحمی ایجاد نکرد، نفرت از خسرو به کسی دست نداد و فیلم در نهایت موفق به ایجاد حس همذات پنداری با تماشاگر که لازمه موفقیت فیلم های درام است، نگردید.

محمود نامی

«نقطه کور»: ما بدبختیم!

«چند خانواده از فامیل در منزل شخصیت اصلی فیلم برای مهمانی جمعند اما همان شب شوهر به زنش شک می‌کند و این باعث به وجود آمدن مشاجرات و درگیری‌هایی می‌شود….» این قصه‌ی تکراری، نخ‌نما و بارها گفته‌ شده‌‌ی فیلمی است که تنها هنر کارگردانش این است که به جای کپی‌برداری عین به عین از یک اثر، کار سخت‌تر را انتخاب کرده و فضا و داستانهای چند فیلم را با هم مخلوط کرده تا فیلم مثلا اجتماعی خیانت‌محور جذاب‌تری بسازد اما در نهایت اثری تولید کرده که تحملش تا آخر سخت است.

مهدی گلستانه برای ساخت فیلم سومش، کمی از فضای فیلم‌هایی وام گرفته که مشهورترین نمونه‌ی ایرانی‌ش «سعادت‌آباد» مازیار میری است؛ برگزاری یک مهمانی و ایجاد بحران با کشف حقایق در خلال این دورهمی، اما او تنها به این کپی‌برداری اکتفا نکرده و از فیلم مشهور «شکار» توماس وینتربرگ هم ماجرای «ایجاد بحران بر اساس دروغ یک بچه» را به فضای فیلمش آورده تا این‌بار کلید آغاز شک مرد به زنش دروغ پسر کوچکشان در مورد رفت و آمد یک مرد به خانه باشد.

بنابراین «نقطه کور» مخلوطی ضیف از چند فیلم است که در آن نه شاهد بحران جدیدی هستیم نه فضای خلاقانه‌ای و نه حتی ساخت تکنیکی خوبی. فیلم دورهمی چند خانواده است که بی‌دلیل و بی‌هیچ منطقی-در داخل اثر- همه بدبختند و بحران‌زده و فیلسماز برای تاکید بر این بحران اجتماعی حتی شخصیت‌هایی را به فیلم اضافه کرده که هیچ اهمیتی در داستان ندارند و می‌توانند کاملا حذف یا با هر ماجرای دیگری جایگزین شوند اما هستند تا مخاطب را در مورد فراگیری خیانت و فروپاشی خانواده‌ها و …«شیرفهم» کنند و پازل فیلم اجتماعی «آسیب‌شناسانه»! کارگردان را تکمیل.

 

title"نقد فیلم «نقطه کور» ساخته مهدی گلستانه" http://anamnews.com/" alt:"پوستر فیلم"

 

 

منابع: ویکی پدیا- سلام سینما- سوره سینما

لینک کوتاه: https://goo.gl/nz8XH1

نوشته‌های مرتبط

5 نظر

  1. محمد۷۲

    مادر دو بچه نه سه بچه شما بجای این نقد کورکورانه اول فیلم رو میدیدین بعد دست ب قلم میشدین نه با خوندن نقد این و اون و فقط کورکورانه فیلم و بکوبین از نظر فیلمنامه مشکلات ریزی وجود داشت اما بازی بازیگران متوسط و قابل قبول بودا از نقد های کورکورانه بپرهییم

    پاسخ
  2. غزال

    حقیقت تلخه؟؟؟ اما حقیقت اینه که نود درصد خانواده ها دارن تو بحران اقتصادی و زناشویی و … دست و پا میزنن

    پاسخ
  3. مهستی

    فیلم خیلی خوبی بود واقعا مشکلات اصلی خانواده ها و چیزی رو مخفی نکردن چیزی ک واقعیت داره ….شوهر بد دل….و چیزای دیگش

    پاسخ
  4. مرجان

    نقد مزخرفی بود،البته عذر خواهی میکنم اینو میگم،آخه با این نقد به شعور بیننده توهین کردید،به نظرم فیلم خوبی بود و بازی بازیگران عالی تر

    پاسخ
  5. مرجان

    من از دیدن فیلم لذت بردم. برعکس شما فکر میکنم خیلی هم آموزنده بود. یکیش اینکه چقدر عصبانیت و بداخلاقی میتونه تو شخصیت بچه ها و حتی روابط زن و شوهر اثر بذاره و اونا رو دروغگو بار بیاره. بازی ها هم خوب بود و نه عالی.

    پاسخ

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *