۱۳۹۶/۰۵/۳۱ ۹:۴۵:۲۵

آخرین اخبار

نقد فیلم “همه چیز برای فروش” از امیرحسین ثقفی

title:"نقد فیلم "همه چیز برای فروش" از امیرحسین ثقفی - http://anamnews.com/"alt:"نقد فیلم "همه چیز برای فروش" از امیرحسین ثقفی -http://anamnews.com/ "

 

خلاصه فیلم

اکبر جوان کارگری که سرپرستی خانواده‌اش را برعهده دارد .  او تلاش می‌کند تا برای برادر سرباز کوچکترش در همان کارگاهی که خودش کار می‌کند شغلی دست و پا کند. اما برادر سرباز او در استادیوم فوتبال دچار حادثه‌ای می‌شود که درمان وی مستلزم مخارج سنگینی است.اکبر تلاش می کند از راه های مختلف هزینه ی درمان برادرش را تامین کند.

 

آنونس فیلم همه چیز برای فروش

 

نظر سحرر عصر آزاد:

فیلم “همه چیز برای فروش” فیلم حرفه ای که باید آن را به معنای واقعی کلمه فیلم کارگردانی و اجرا دانست. سبک و سیاقی که ثقفی بنا به سلیقه و دغدغه شخصی هوشمندانه و به بهترین شکل ممکن در فیلم آن را اجرا کرده است.

امتیاز دیگر فیلم این است که با درک ویژگی اشاره شده. قصه ای آشنا و ساده را محور خود قرار داده چون کارگردان به این نکته اشراف داشته که این قصه تکراری در فرم و اجرا است که می تواند واجد نگاه منحصر به فرد او و تبدیل به فیلمی شود که امضای خاصش را بر پیشانی داشته باشد.

نظر مانی باغبانی:

اینکه فقط تصاویر متفاوت باشد دلیلی بر کیفیت اثر نیست. اگر فیلمساز با دیدن آثار بلاتر و سوکوروف به این نتیجه رسیده که این گونه فیلم بسازد. ایرادی ندارد اما بنظر می رسید فیلمساز از ایدئولوژی و نگاه متنی آثار این دست از سینمای اروپای شرقی چیز چندانی دستگیرش نشده تو گویی که آن فیلم ها را دیده اما بدون زیرنویس.

خبر:

نمایش فیلم سینمایی «همه‌ چیز برای فروش» ساخته‌ امیر حسین ثقفی در حاشیه جشنواره فیلم کن با استقبال همراه شد.

این فیلم در سالن ۶۰ نفره‌ «Palais f» مورد استقبال قرار گرفت و تعدادی از تماشاگران ایستاده آن را دنبال کردند.

 

 

title:"نقد فیلم "همه چیز برای فروش" از امیرحسین ثقفی - http://anamnews.com/"alt:"نقد فیلم "همه چیز برای فروش" از امیرحسین ثقفی -http://anamnews.com/ "

نقد اول

نقد فیلم همه چیز برای فروش

عوامل فیلم

نویسنده و کارگردان : امیر حسین ثقفی

تهیه کننده : علی اکبر ثقفی

بازیگران : صابر ابر،مریلا زارعی،
مزدک میرعابدینی، محمود نظرعلیان

نقد ساختاری

فیلم همه چیز برای فروش نمونه ای از یک وسترن امروزی است.وسترنی که زمان و مکان در آن نقشی ندارد.اگر زبان فیلم ، فارسی نباشد هیچ نشانه ی خاص دیگری از وجود مکانی مشخص در فیلم دیده نمی شود.داستان فیلم  می تواند متعلق به هر زمان و مکانی باشد. البته داستان کمی شبیه داستان فیلم فارسی های قبل از انقلاب است ولی آن چه این فیلم را از این دام می رهاند راه حل های نسبتا معقولی است که قهرمان برای خروج از بن بست استفاده می کند. اکبر به جای رفتن به سراغ آدم کشی و زدن بانک و مسائلی از این دست ، سعی می کند از طریق خرید و فروش چک سوخته و شر خری پول مورد نیاز برای درمان برادرش را تامین کند.راهی که اکبر آن را بر می گزیند بهترین راه حل نیست اما تماشاچی برای انتخاب چنین راه حلی اندکی به او حق می دهد.اما مشکلی که فیلم با آن روبروست و به همین دلیل نمی تواند تماشاچی را با خود همراه کند ، نحوه ی نشان دادن تغییرات روحی اکبر است.اکبر خیلی زود تبدیل به یک بزن بهادر می شود.وقتی اِتی که همه کاره ی اکبر برای نقد کردن چک هاست از او جدا می شود ، اکبر بلافاصله تبدیل به یک شر خر ماهر می شود. برای این تغییر  هیچ فکتی از قبل ارائه نشده و به همین  دلیل این تغییر ناگهانی برای مخاطب باورپذیر نیست.ثقفی می توانست با نمایش چند اقدام ناموفق از اکبر رفته رفته او را به انسانی بی رحم تبدیل کند.این مشکل جایی اساسی تر می شود که اکبر بعد از چند بار درگیری توسط یک راننده ی ضعیف الجثه مورد ضرب و شتم قرار می گیرد.

هرچند بازی بازیگران آزار دهنده نیست ولی در مجموع انتخاب بازیگران دچار نقص است. این نقص در انتخاب اتی کاملا آشکار است.بازی ابر،  هم بر خلاف بازی های سابقش کنترل شده تر و متفاوت تر است ولی در مجموع این نقش برای ابر نوشته نشده.نه شرایط فیزیکی او برای این نقش مناسب است نه نحوه ی دیالوگ گویی اش.ابر نمی تواند دیالوگ های خشن را به خوبی ادا کند و لحن بیان او بیشتر به التماس نزدیک است.ثقفی می توانست  با انتخاب بازیگران بهتر تماشاچی را به فیلم نزدیک تر کند و اثرش را تا سطح یک کار خوب بالا بیاورد.
از نکات مثبت فیلم می توان به فضاسازی آن اشاره کرد که این فضاسازی مدیون طراحی صحنه  و انتخاب لوکیشن  فیلم است. در مورد تصویر هم باید گفت قاب های بسیار به قاب های سینمای وسترن نزدیک  است.نماهای باز ، بیابان های وسیع ، جاده های بی پایان ، مغازه های از کار افتاده،شخصیت های سیاه و سفید ، قاب اسکوپ برای نمایش حقارت انسان در دل طبیعت همه و همه از المان های ژانر وسترن است که برای کمک به این فضاسازی به کار گرفته شده است.استفاده از لوکیشن های متعدد و جدید را نیز می توان به نقاط قوت فیلم افزود. از ایرادی که می توان به تصویر فیلم گرفت حرکات های زائد دوربین است که با بسامد بالا استفاده می شود.این حرکات که بیشتر توسط کرین انجام شده در بعضی موارد به تناسب محتوا مورد استفاده قرار نمی گیرد و فقط یک بازی تصویری ست برای حفظ ریتم اثر.

در مجموع ثقفی توانسته در زمینه ی فرم گلیم خود را از آب بیرون بکشد.اما نداشتن خرده روایت ها ، تحول آنی شخصیت اکبر و مهم تر از همه گره افکنی ضعیف اثر – سربازی که در حین انجام وظیفه دچار حادثه می شود ، تمام هزینه های درمانش توسط بیمه نیروهای مسلح تامین می شود – باعث شده همه چیز برای فروش نتواند نظر مثبت منتقدان و تماشاچیان را به خود جلب کند.

نقد محتوایی

فیلم در محتوا نیز وام دار سینمای وسترن است.همان طور که قهرمان های سینمای وسترن عمل گرا رفتار می کنند اکبر نیز در فیلم  از شخصیتی منفعل – صحنه های حضور او در بایگانی- به شخصیتی عمل گرا تبدیل می شود.مهم ترین ویژگی شخصیت های پراگماتیست یا عمل گرا تلاش برای رسیدن به قدرتی است که از طریق آن بتوانند به خواسته های خود دست یابند.جان ِ کلام در مورد عمل گرایی این است که : اگرتوان انجام کاری را داری پس محق هستی.اکبر می تواند چک های سوخته را به پول نقد تبدیل کند پس این پول حق اوست.شخصیت عمل گرا می تواند خواسته های خود را بر جمع تحمیل کند چون قدرت آن را دارد.
در منطق عمل گرایی نتیجه گرایی جزئی از محق بودن است. در این رهگفت، هدف مشروعیت می آورد به بیان روشن تر هدف وسیله را توجیه می کند.این جمله اساسی ترین و بنیادی ترین ویژگی سینمای وسترن است.همه چیز برای فروش به همین دلیل می تواند  خود را از فیلم فارسی های قبل از انقلاب جدا کند.ثقفی همه چیز را بر اساس وسترن پیش می برد تا بتواند نتیجه ی مورد نظرش را از طریق این منطق سینمایی به مخاطب القا کند و تماشاچی هم باید –لابد- با تماشای نمای پایانی فیلم که برادر اکبر از بیابان به منطقه ای سرسبز می رسد ، این نتیجه را بپذیرد.

این نقد بر اساس نسخه نمایش داده شده در سی و دومین جشنواره فیلم فجر نوشته شده است.

محمد حسین قلی پور

title:"نقد فیلم "همه چیز برای فروش" از امیرحسین ثقفی - http://anamnews.com/"alt:"نقد فیلم "همه چیز برای فروش" از امیرحسین ثقفی -http://anamnews.com/ "

نقد دوم:

کسی در فیلم حضور دارد که من بشناسم؟

صابر اَبَر که معرف حضورتان است. در کنار وی مریلا زارعی حضور بسیار کوتاهی در فیلم دارد و ساعد سهیلی هم که با « گشت ارشاد » به شهرت رسید دیگر بازیگر فیلم است. جواد عزتی و حبیب رضایی را هم می توانید در فیلم پیدا کنید.

داستان فیلم درباره چیست ؟

اکبر ( صابر اَبر ) مرد جوانی است که سرپرستی خانواده را برعهده دارد و قصد دارد تا برادر کوچکترش که سرباز است را در کارگاهی که در آن مشغول به کار است ، سر کار بیاورد اما وقوع یک حادثه برای برادر کوچکترش باعث می شود که مخارج سنگینی برای درمان وی روی دست اکبر بماند. به همین منظور وی تصمیم می گیرد که چک های مرده را برای افراد زنده کند تا بتواند هزینه درمان برادرش را فراهم کند اما…

کارگردان کیست ؟

امیرحسین ثقفی : « همه چیز برای فروش » دومین ساخته امیرحسین ثقفی پس از « مردی که اسب شد » می باشد. ثقفی پیش از این به عنوان دستیار کارگردان در فیلم « فوتبالیستها » حضور داشته است.

نظر عوامل فیلم ؟

صابر اَبَر : اگر صد بار دیگر این نقش به من پیشنهاد شود، باز هم آن را جان و دل بازی می‌کنم. آدم‌های فیلم‌های ثقفی، دنیای‌شان معمولی نیست.

امیر حسین ثقفی درباره خشونت فیلم : خشونت تنها فیزیکی نیست، دروغ گفتن، تهمت زدن، جلوی یک امر طبیعی را سد کردن و …. هم خشونت است. من در این فیلم سعی کردم از خشونت فیزیکی به خشونت دیگری برسم. سینما برای من یک فرم است. من وام‌دار سینمای اروپای شرقی هستم، من تحصیلات آکادمیک در سینما ندارم و خودآموز سینما هستم، من در سینمای روسیه و اروپای شرقی نامیرایی را دیدم.

title:"نقد فیلم "همه چیز برای فروش" از امیرحسین ثقفی - http://anamnews.com/"alt:"نقد فیلم "همه چیز برای فروش" از امیرحسین ثقفی -http://anamnews.com/ "

حاشیه فیلم؟

فیلم توسط بنیاد سینمایی فارابی به بازار جشنواره کن در فرانسه فرستاده شد و در آنجا نیز با استقبال خوبی مواجه شد.

نام فیلم ابتدا قرار بود « پدر و پسر » باشد.

نکات مثبت فیلم ؟

فضای وسترنی فیلم جالب توجه است. نماهای باز از مکان های متروکه یا بیابان، رنگ و لعاب خوبی به « همه چیز برای فروش » داده است.

صابر اَبَر تلاش قابل تحسینی برای فرو رفتن در نقش یک شَرخر داشته است هرچند که وی خیلی مناسب نقشی که به وی سپرده اند نیست.

فیلمبرداری فیلم قابل تحسین است و چند نمای بسیار زیبای لانگ شات را از علی ‌محمد قاسمی شاهد هستیم.

نکات منفی فیلم ؟

درسته که فضای فیلم وسترنی و مردانه است اما نگاه ثقفی به داستان بیش از حد تیره و تار است. واقعا نیازی نبوده که داستان تا این حد سیاه باشد.

شاید این ایراد چندان بر فیلم وارد نباشد اما انتخاب صابر اَبَر برای شَرخر بودن مناسب نبوده است. هرچند در سینمای کنونی ایران اصلا نمی توانید کسی را بیابید که چنین نقشهایی را بازی کند!

متاسفانه در این فیلم هم شخصیت اصلی داستان به یکباره متحول می شود!

پایان بندی و گره افکنی ضعیف فیلم واقعا « همه چیز برای فروش » را به اثری نامنسجم تبدیل کرده است. گره افکنی فیلم که صورت میگیرد این حس به مخاطب منتقل می شود که کل مدت زمان فیلم را سرکار بوده!

حرف آخر :

«فیلم همه چیز برای فروش از بابت فرم روایت اثر قابل قبولی است چراکه در قاب بندی سینمایی ارائه شده اما معضل فیلمنامه گریبانگیر این اثر هم شده و پایان بندی شتاب زده و گره افکنی بی منطق، از یکدست شدن فیلم جلوگیری کرده.

title:"نقد فیلم "همه چیز برای فروش" از امیرحسین ثقفی - http://anamnews.com/"alt:"نقد فیلم "همه چیز برای فروش" از امیرحسین ثقفی -http://anamnews.com/ "

نام فیلم : همه چیز برای فروش

کارگردان : امیرحسین ثقفی

نویسنده : امیرحسین ثقفی

تهیه کننده : علی‌اکبر ثقفی

مدیر فیلمبرداری:علی محمد قاسمی

طراح صحنه و لباس: شراره سروش

تدوین: مستانه مهاجر

بازیگران :

صابر اَبَر، مریلا زارعی، ساعد سهیلی، حبیب رضایی و جواد عزتی

و…

زمان : ۹۰ دقیقه

 

منتقد: میثم کریمی

منبع: moviemag – ey-man سلام سینما

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *