۱۳۹۶/۰۹/۲۴

آخرین اخبار

نقد فیلم«کریمر علیه کریمر»از رابرت بنتون برنده ۵ اسکار

title:"نقد فیلم«کریمر علیه کریمر»Kramer vs. Kramer از رابرت بنتون"- http://anamnews.com" alt:"نمایی از فیلم"

نقد فیلم«کریمر علیه کریمر»از رابرت بنتون برنده ۵ اسکار

آنام: کریمر علیه کریمر (به انگلیسی: Kramer vs. Kramer) نام فیلمی به کارگردانی رابرت بنتون محصول سال ۱۹۷۹ ایالات متحدهٔ آمریکا که موضوع آن طلاق است.

  • داستین هافمن در نقش تد
  • مریل استریپ در نقش جوآنا
  • جاستین هنری در نقش بیلی
  • جین الکساندر در نقش مارگارت (همسایه تد و جوآنا)

خلاصه داستان فیلم «کریمر علیه کریمر»:

داستان فیلم درباره تد، مردی است که جوانا، همسرش به ناگهان او را ترک می کند و او را با فرزند پنج ساله شان تنها می گذارد. تد مجبور است در اوج دوران کاری اش رابطه ای جدید را با فرزندش پی ریزی کند.

 

جوائز فیلم «کریمر علیه کریمر»:

  • جایزهٔ اسکار ۱۹۸۰ بهترین فیلم
  • جایزهٔ اسکار۱۹۸۰ بهترین کارگردان
  • جایزهٔ اسکار۱۹۸۰ بهترین فیلمنامه
  • جایزهٔ اسکار ۱۹۸۰ بهترین بازیگر مرد (داستین هافمن)
  • جایزهٔ اسکار۱۹۸۰ بهترین بازیگر زن مکمل (مریل استریپ)

۳۸سال بعد از ساخته‌شدن فیلم «کریمر علیه کریمر»  و با وجود تغییرات قابل‌ انتظار شرایط اجتماعی و روابط انسانی که نه‌تنها در کشور محل ساخت فیلم که در کل جامعه بشری به وقوع پیوسته، هنوز هم به‌روز، سرپا و تأثیرگذار نشان می‌دهد. هافمن کریمر، طراح موفق یک شرکت تبلیغاتی، در اوج دوران موفق کاری خود و در‌حالی‌که به‌تازگی جایگاه شغلی قابل‌توجهی به او پیشنهاد شده، با ترک ناگهانی خانه از سوی همسرش مواجه شده و به شکلی غافلگیرانه در بدترین شرایط ممکن از هر دو منظر زندگی فردی و اجتماعی قرار می‌گیرد.

نگارش فیلم‌نامهء «کریمر علیه کریمر» که در عین حفظ اصول دراماتیک، با مبانی روان‌شناسانه واکنش‌های متعاقب بحران‌های عاطفی هم مطابقت داشته باشد، بی‌تردید بزرگ‌ترین نقطه قوت ساخته بنتون است. نمایش تأثیرگذار و درست بحران‌های عاطفی/ روحی قهرمان فیلم بعد از طلاق اجباری و تحمیل‌شده به او؛ از مرحله انکار و عدم پذیرش واقعیت گرفته تا حس افسردگی، کمبودهای عاطفی و فیزیولوژیک و سرانجام پذیرش ماجرا و سازگاری با شرایط جدید زندگی، بدون آنکه فیلم نظیر اکثریت قریب‌به‌اتفاق آثار گونه ملودرام به ورطه شعار، زیاده‌گویی، سوءاستفاده از احساسات تماشاگر یا به جانبداری از فمینیسم یا آنتی‌فمینیسم بیفتد، همان نقطه قوت و ستون محکمی است که «کریمر علیه کریمر» را مستحق دریافت پنج جایزه اسکار کرده است.

به فیلم بازگردیم؛ فیلمی که داستان خود را در بستر سکانس‌هایی غالبا کوتاه و موجز و با ریتمی که حداقل میزان کسالت را به تماشاگرش تحمیل می‌کند، از صفر تا صد پیش می‌برد؛ سکانس‌هایی نظیر سکانس ترک خانه از سوی جوانا (با بازی تأثیرگذار مریل استریپ) یا سکانس اختتامیه فیلم که سکانس مهم تعیین سرنوشت فرزند خانواده است و به‌سادگی امکان پرسوزوگداز برگزارکردن آن فراهم بود، با ایجازی منطقی، باورپذیر و البته متناسب با مقتضیات فرهنگی کشور سازنده فیلم برگزار شده‌اند.

title:"نقد فیلم«کریمر علیه کریمر»Kramer vs. Kramer از رابرت بنتون"- http://anamnews.com" alt:"نمایی از فیلم"

فیلم «کریمر علیه کریمر» با آنکه در زمان یک‌ساعت‌ و ۴۵ دقیقه‌ای‌اش که کافی به نظر می‌رسد فرصت زیادی برای پرداختن به درونیات هافمن و جوانا را در اختیار داشته اما به‌عمد از ورود به این جنبه از ماجرا خودداری کرده و بیشتر زمان خود را به نمایش نتایج ناشی از جدایی زوج دارای یک فرزند کم‌سن‌وسال اختصاص می‌دهد؛ انتخابی که به فیلم «کریمر علیه کریمر» هم لطمه‌ای نزده، چون فیلم‌ساز عامدانه و با هوشمندی در جهت ترسیم فضایی حرکت کرده که از ابتدای فیلم به دنبالش بوده و رویکرد مقصرپندار و تعیین‌تکلیف بین طرفداران حقوق زنان و مردان و غلتیدن به سمت یکی از آنها را از دستور کار خارج کرده و به‌نفع نمایش وضعیت یک خانواده پس از متارکه والدین و چگونگی مقابله با این وضعیت بغرنج، از پرداختن جدی به جزئیات اختلافات منجر به طلاق چشم‌پوشی کرده است.

در فیلم «کریمر علیه کریمر»، چه در فصل آغازین و چه در بخش‌های مربوط به دادگاه به‌جز اشاراتی به غرق‌بودن کریمر در کار و کم‌توجهی او به زن و زندگی‌اش و اینکه جوانا هر روز از شرایط زندگی‌اش غمگین‌تر می‌شده، جزئیات دیگری درخصوص گذشته، درونیات و آنچه علاوه بر این اشارات کلی به اتخاذ چنین تصمیم دشواری از سوی قهرمان زن فیلم (که البته برای ما مخاطبان شرقی فیلم اصلا قابل پذیرش نیست) منجر شده نمی‌بینیم و البته به مدد نگاه درست فیلم‌ساز، کمبودی هم احساس نمی‌کنیم، اما گذشته از اینها ساخته بنتون نکات جذاب دیگری هم دارد، موتیف‌های صوتی و تصویری‌ای که در فصول مختلف فیلم تکرار می‌شوند از جمله همین نکات جذاب هستند که در حکم مقدمه‌ای برای سکانس‌های بعد از خود و یا انتقال حس‌وحال آنها به حساب می‌آیند.

title:"نقد فیلم«کریمر علیه کریمر»Kramer vs. Kramer از رابرت بنتون"- http://anamnews.com" alt:"نمایی از فیلم"

در بخش‌های ابتدایی اثر، موتیف، نوای چندثانیه‌ای آهنگ گیتار است که نزدیک‌شدن خبر شوم را اعلام می‌کند؛ موتیفی که در ادامه و تا نزدیک به انتهای کار جای خود را به صدای تیز زنگ تلفن خانه و محل کار کریمر می‌دهد و هر بار با شنیدن صدای آن، آرامش موقتی و با دشواری به‌دست‌آمده کریمر و پسرش، دست‌خوش حوادثی تلخ از قبیل ناکامی‌های وکیل او در به‌سرانجام‌رساندن پرونده حضانت فرزندش می‌شود.

به اینها می‌توان اضافه کرد موتیف تصویری فیلم؛ یعنی نمای از پایین به بالا (لو انگل)‌هایی که از ساختمان‌های سربه‌فلک‌کشیده شهر در جای‌جای اثر گرفته شده و می‌توانند به‌مثابه نمادی از غول‌آسابودن مشکلاتی باشند که شهر و زندگی ماشینی اواخر دهه ٧٠ میلادی ایالات متحده به شهروندان متوسطش، از جمله قهرمان فیلم، هافمن کریمر، تحمیل می‌کند؛ ایجازی هوشمندانه و بجا و بر اساس شناخت درست از سینما و مصالحی که تصویر در اختیار کارگردان می‌گذارد؛ ایجازی فراگیر که شاید بیش از هر عنصر دیگری در ساخته درخشان رابرت بنتون به چشم می‌آید.

 

 

title:"رمان "در جستجوی زمان از دست رفته " از مارسل پروست"- http://anamnews.com" alt:"نمایی از جلد کتاب"

عکس: Imdb

منابع: روزنامه شرق- ویکی پدیا

لینک کوتاه: https://goo.gl/azRmJq

نوشته‌های مرتبط

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *