۱۳۹۷/۰۵/۲۸

آخرین اخبار

نقد فیلم یتیم خانه ایران از ابوالقاسم طالبی+تصاویر و تیزر جدید فیلم

نقد فیلم یتیم خانه ایران از ابوالقاسم طالبی

 

کسی در فیلم حضور دارد که من بشناسم؟

علیرام نورایی که بازیگر فیلم قبلی ابوالقاسم طالبی به نام « قلاده های طلا » بوده، بازیگر نقش اصلی این فیلم محسوب می شود. جعفر دهقان هم که با فیلمهای دفاع مقدس در ایران شناخته می شود در فیلم حضور دارد. از پیشکسوت های سینمای ایران هم می توان به داریوش اسدزاده اشاره کرد که بیشتر با مجموعه « خانه سبز » به یاد آورده می شود.

داستان فیلم درباره چیست ؟

داستان این فیلم در سال ۱۲۹۵ تا ۱۳۰۰ می گذرد که احمدشاه قاجار مملکت را رها کرد

پس از اینکه سرپرست یک یتیم خانه از دنیا می رود، مسئولیت این یتیم خانه به فردی به نام بنکدار ( علیرام نورایی ) می رسد. اما با ورود و غارت آذوقه یتیم خانه توسط انگلیسی ها، سرپرست جدید یتیم خانه تصمیم به مقابله با آنها می گیرد و…

کارگردان کیست ؟

ابوالقاسم طالبی که سالهاست در سینما و تلویزیون فعالیت می کند اما در سال ۱۳۹۰ با ساخت فیلم « قلاده های طلا » و جنجال هایی که بر سر این اثر بوجود آمد بر سر زبان ها افتاد. « یتیم خانه ایران » اولین فیلم طالبی پس از « قلاده های طلاست »

title:"نقد فیلم یتیم خانه ایران از ابوالقاسم طالبی-http://anamnews.com/ " alt:"نمایی از فیلم یتیم خانه ایران از ابولقاسم طالبی"

نکات مثبت فیلم ؟

طراحی صحنه و لباس قابل تحسین هستند.

نکات منفی فیلم ؟

« یتیم خانه ایران » تاکید دارد که فیلم براساس داستانی واقعی ساخته شده اما حتی راوی اصلی این داستان نیز می گوید که براساس شنیده ها این داستان را تعریف کرده و سند و مدرکی از آن موجود نیست. شاید بهتر می بود سازندگان تا این حد بر روی واقعی بودن داستان فیلمشان متمرکز نمی شدند.

فیلم جدید طالبی قصد دارد قهرمانی به نام محمد جواد بنکدار را به مخاطب معرفی نماید اما موقعیت هایی که برای او می سازد چنان بد و فرسوده هستند که قابلیت قهرمان سازی از این شخصیت را بطور کامل دفع می کنند.

شاخ و برگ اضافی که در داستان وجود دارد به کمک داستان اصلی نمی آید و آن را تکمیل نمی کند.

فیلمنامه « یتیم خانه » ایران پیامهای سیاسی اش را بطور غیرمستقیم به مخاطبش ارائه نمی کند و آنها را با دیالوگ های شعاری و گل درشت بیان می کند که زبان امروز سینما نیست.

حرف آخر :

« یتیم خانه ایران » با توجه به بودجه هنگفتی که برای ساختش صرف شده، می بایست کیفیتی به مراتب بهتر از این می داشت اما این فرصت به راحتی از دست رفته است تا فیلم حتی به سختی بتواند خودش را به عنوان اثری قابل قبول مطرح نماید.

 

منتقد: بابک مهرورز – مووی مگ

 title:"نقد فیلم یتیم خانه ایران از ابوالقاسم طالبی-http://anamnews.com/ " alt:"نمایی از فیلم یتیم خانه ایران از ابولقاسم طالبی"

تیزر جدید فیلم یتیم خانه ایران را ببینید

یادداشتی بر فیلم یتیم خانه ایران, پیام دریافت شد!

نوشته شده توسط 

 

انگار اشارات مستقیم و دیالوگ‌های شعاری فیلم‌نامه، طالبی را از این‌که فیلمش نسخه‌ایست برای جامعه امروز ایران مطمئن نکرده است!

محمد رضوانی پور
محمد رضوانی پور :

کوشش ابوالقاسم طالبی برای افشاگری تاریخی و تصویر کردن برهه‌ای غبار گرفته‌ از تاریخ معاصر ایران قابل احترام است اما نمی‌توان به این بهانه از نقاط ضعف‌ فیلم چشم‌پوشی کرد. پر واضح است که یک حادثه تاریخی نه معلول «یک علت واحد» بل محصول شبکه‌ای تشکیل شده از علل و عوامل گوناگون اجتماعی‌‌ است که تنها می‌توان با نگاهی چند بُعدی و به دور از تعصب آن را فهم کرد. فیلمساز اما در روایت‌گری ماجرای «قحطی بزرگ» فاقد این نگاه است و هرچه در توان دارد گذاشته تا اکثر عوامل و زمینه‌های این حادثه را در فیلم‌نامه‌ کم‌رنگ یا محو کرده، انگلستان را یگانه علت تمام بدبختی‌ها معرفی و بیننده را هرچه بیش‌تر از آن منزجر کند. از سوی دیگر این نگاه تک بُعدی سبب شده تا جزئیات درام در «یتیم‌ خانه ایران» گنگ و مبهم به نظر رسد. عوامل مهمی مانند احمدشاه قاجار و وزرایش به کلی از داستان کنار گذاشته شده‌ و عناصری مانند پادشاه انگلستان، میرزا کوچک ‌خان جنگلی، مشروطه خواهان، طیف‌های مختلف روحانیون، حکومت‌های روس و عثمانی و غیره نیز علی‌رغم این‌که بعضاً مورد اشاره کلی قرار می‌گیرند فاقد هویت و جایگاه ملموسی در مناسبات جهان فیلم هستند. وجوه درونی کاراکتر اصلی داستان(محمد جواد بنکدار) نیز یکی دیگر از جزئیاتی است که زیر سایه‌ موقعیت مرکزی فیلم بدون پرداخت رها شده و از همین رو قهرمان قصه در حد یک تیپ باقی می‌ماند.

title:"نقد فیلم یتیم خانه ایران از ابوالقاسم طالبی-http://anamnews.com/ " alt:"نمایی از فیلم یتیم خانه ایران از ابولقاسم طالبی"

در این میان باعث تعجب است که داستان از طریق فلش بک روایت می‌شود در حالی‌که «راوی» کوچک‌ترین نقشی در قصه‌ای که تعریفش می‌کند ندارد! گویی او صرفاً دست‌آویزی‌ست برای آن‌که فیلمساز بتواند در سکانس پایانی به زمان حال بازگردد و در آن میزانسن عجیب و غریب تصاویری از موشک‌های ایرانی و ملوانان اسیر آمریکایی در فیلم بگنجاند. انگار اشارات مستقیم و دیالوگ‌های شعاری فیلم‌نامه، طالبی را از این‌که فیلمش نسخه‌ایست برای جامعه امروز ایران مطمئن نکرده است!

دو نقد دیگر را بر فیلم یتیم خانه ایران می توانید در اینجا و اینجا بخوانید

منبع: محمد رضوانی-  هفت راه

لینک کوتاه: https://goo.gl/eQDcXz

نوشته‌های مرتبط

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *