۱۳۹۶/۰۵/۳۱ ۹:۴۶:۱۶

آخرین اخبار

نقد نشریه ورایتی بر فیلم فروشنده اصغر فرهادی

title:"نقد نشریه ورایتی بر فیلم فروشنده اصغر فرهادی- http://anamnews.com/"alt:"نقد نشریه ورایتی بر فیلم فروشنده اصغر فرهادی- http://anamnews.com/"

 

فروشنده

اصغر فرهادی
اصغر فرهادی
شهاب حسینی، ترانه علیدوستى، بابک کریمى، مارال بنی‌آدم، نیوشا جعفریان، عماد امامی، مجتبی پیرزاده، سام ولی‌پور، محمد امامى، فرشته الماسیان، کامران محسنی، حشمت خواجه‌زارع

فروشنده به زندگى زن و شوهرى مى­پردازد که در حال بازى در نمایش «مرگ فروشنده» نوشته آرتور میلر هستند.

نقد نشریه ورایتی بر فیلم فروشنده اصغر فرهادی

تعلیق به سبک آلفرد هیچکاک در فیلم جدید اصغر فرهادی

فرهنگ > سینما – فیلم تازه اصغر فرهادی کارگردان چیره‌دست ایرانی «جدایی نادر از سیمین» و «گذشته» نمونه عالی دیگری از تعلیق نئورئالیستی است.

آنام: نوشته زیر نقد اون گلیبرمن منتقد فیلم ارشد نشریه ورایتی از فیلم «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی است.

یکی از دلایل بسیاری که آلفرد هیچکاک را به بزرگترین فیلمساز تمام دوران‌ها تبدیل می‌کند، تاثیر روح و تکنیک‌های او بر آثار فیلمسازان دیگر و شاید تمام فیلمسازان است. بی‌شک برای کسانی که قصد ساخت تریلر دارند، در سینما معبودی جز هیچکاک وجود ندارد. البته تاثیر هیچکاک بر آن‌هایی که در شاخه فیلمسازان هیچکاکی نیستند هم دیده می‌شود. اصغر فرهادی نویسنده و کارگردان چیره‌دست ایرانی یکی از نمونه‌های بارز این دسته از فیلمسازان است. فرهادی درام‌هایی درباره اختلاف می‌سازد و از بزرگنمایی هر آنچه که به تصویر می‌کشد سرباز می‌زند. فیلم‌های فرهادی مانند «جدایی نادر از سیمین»، «گذشته» و یا تازه‌ترین اثر این کارگردان «فروشنده» تماشاگر را با گونه‌ای از ترفندهای معکوس پنهان درون یک موقعیت ناتورالیسم هوشیار می‌برد با این تفاوت که تماشاگر علاوه بر آن خود را در میان طوفانی از تغییرات درونی مردم بر پرده سینما می‌بیند. تماشاگر با تماشای این آثار به نقطه‌ای می‌رسد که تنها می‌توان نام تعلیق را برآن نهاد، اما تعلیق در این آثار کاملا به آنچه در ذهن و قلب شخصیت‌ها روی می‌دهد اتکا دارد.

 

بیشتر بدانید: پرونده فیلم فروشنده اصغر فرهادی, برترین نقدها, تصاویر و

 

«فروشنده» با شیوۀ آشنای فرهادی آغاز نمی‌شود. یک آپارتمان در تهران در آستانه خراب شدن است و ساکنان آن از جمله قهرمانان داستان عماد (شهاب حسینی) و رعنا (ترانه علیدوستی) به سرعت در حال تخلیه ساختمان هستند. در پایان ساختمان فرو نمی‌ریزد اما به شدت آسیب می‌بیند. عماد و رعنا مجبور به یافتن آپارتمان دیگری هستند، و به سرعت این کار را انجام داده و آپارتمانی قدیمی و بزرگ در همان نزدیکی می‌یابند. مستاجر قبلی آپارتمان نیمی از وسائل خود را آنجا باقی گذاشته و برای بردن آن‌ها نمی‌آید. زمانی که عماد و رعنا درباره دلیل این کار می‌پرسند، متوجه می‌شوند که زن که سابق بر این مستاجر آن‌ خانه بوده با مردهای زیادی ارتباط داشته است. زندگی در این خانه راحت نیست و یک رویداد ناراحتی را به زمینه‌ای تاریک‌تر می‌کشاند. رعنا در خانه تنهاست، صدایی در اینترکام می‌شنود که گمان می‌کند عماد است، اما این صدای عماد نیست.

همان شب، عماد به خانه بازمی‌گردد، همچنان که از پله‌ها بالا می‌رود، ردپایی خونین می‌بیند و داخل آپارتمان رعنا را در حالی می‌یاد که مهاجمی به سرش ضربه زده است. در بیمارستان سر رعنا را بخیه می‌زنند و مداوا روی او انجام می‌شود. تا اینجا همه چیز خوب است اما حال رعنا خوب نیست. او وحشت‌زده است و حالت دفاعی به خود گرفته است. او از عماد که دبیر ادبیات است می خواهد که در خانه پیش او بماند اما در عین‌حال می‌خواهد تنها باشد. رعنا به شکل غیرقابل درکی مضطرب است، اما بیش از آن مجموعه‌ای از تناقض‌ها است. این موضوع کم‌کم عماد را مضطرب می‌کند. عماد نمونه‌ای از یک مرد محترم است که تنها می‌خواهد همسرش را پشتیبانی و آرام کند. اما جنجال‌هایی که رعنا به پا می‌کند به او اجازۀ این کار را نمی‌دهد. عماد کم‌کم تاب و تحمل خود را از دست می‌دهد.

title:"نقد نشریه ورایتی بر فیلم فروشنده اصغر فرهادی- http://anamnews.com/"alt:"نقد نشریه ورایتی بر فیلم فروشنده اصغر فرهادی- http://anamnews.com/"

فیلم جدید فرهادی از آثار قبلی او مینمال‌تر و ساده‌تر است. تکنیک فیلمسازی فرهادی به همان خوبی است که بود. هر صحنه در جای درست خود است و هر خط به پیامدی موجود هدایت می‌کند. وقتی عماد شروع به تحقیق درباره حادثه می‌کند، یک تلفن همراه و یک دسته کلید می‌یابد که از قرار سوئیچ وانتی است که بیرون ساختمان آن‌ها پارک شده است. تا مدتی هیچ‌کدام از این سرنخ‌ها به جایی نمی‌رسند. «فروشنده» به عنوان یک داستان نئورئالیستی نسبتا تنش اندکی ایجاد می‌کند. عماد به سرنخ‌هایی دست یافته، تا اینکه بر حسب اتفاق به کسی برمی‌خورد که به نظر می‌رسد ضارب رعنا است. تماشاگر اینجا برای فهمیدن این‌که چه کسی ضارب است انتظار نمی‌کشد، بلکه انتظار دارد بفهمد حال که عماد ضارب را یافته است، چه می‌کند؟

 

بیشتر بدانید:  برندگان جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ – شهاب حسینی و اصغر فرهادی در جمع بهترین‌های ۲۰۱۶

 

در فیلم‌هایی مانند «تیکن» قهرمان داستان با انتقام گرفتن راضی می‌شود (تماشاگران هم در این حس او شریک هستند)، اما این رویدادها هدفی اخلاقی هم دارد: او دخترش را می‌یابد و به خانه بازمی‌گرداند. در «فروشنده» رواشناسی انتقام از پیچیدگی متافیزیکی برخوردار است. عماد می‌خواهد مردی که سبب تمام این مشکلات شده است را مجازات کند تا اینجای کار ابهامی وجود ندارد. مشکل اصلی عماد جداشدن و کناره‌گیری احساسی همسرش پس از حادثه و کنار آمدن با آن است. این است که او را خشمگین می‌کند، این انگیزه انتقام عماد است. عماد به گونه‌ای که خودش هم آگاه نیست از رعنا انتقام می‌گیرد. شهاب حسینی در «فروشنده» بازی زیبایی ارائه می‌دهد و ترانه علیدوستی هم نمونه اندوهناک ایرانی ماریون کوتیار را ارائه می‌کند. اما در حقیقت بهترین بازی در این فیلم متعلق به بابک کریمی است که نقش فردی را بازی می‌کند که مقصر تمام این مشکلات است. در آغاز شاید به او اعتنا نکنید اما در طول ۲۰ دقیقه شاید شما را به گریه انداخته باشد.

نام فیلم در لفافه به اجرای آماتور «مرگ فروشنده» اشاره می‌کند که عماد و رعنا هر دو در آن بازی می‌کنند. عماد نقش ویلی لومن و رعنا نقش لیندا را بازی می‌کند. این انتخاب استعاره‌ای در دل خود دارد، عماد و ویلی هر دو مردان خوبی هستند که در تراژدی انتخاب‌هایشان با یک سلسله اقدامات افرادی را که دوست دارند، ناامید می‌کنند.

فرهادی از آنچه که به عنوان نگاه مرد ایرانی در آثارش نمایش می‌دهد، انتقادی دراماتیک خلق کرده است. البته او در جایگاه یک فیلمساز از نگاهی صحیح برخوردار است.

منبع: ورایتی

 

 آنونس فیلم فروشنده 

 

forooshande6forooshande5forooshande3forooshande8forooshande10

Seller

title:"نقد نشریه ورایتی بر فیلم فروشنده اصغر فرهادی- http://anamnews.com/"alt:"نقد نشریه ورایتی بر فیلم فروشنده اصغر فرهادی- http://anamnews.com/"

 

بیشتر بدانید:

سینمای ایران:

فیلم سینمایی “گاهی” ساخته محمدرضا رحمانی

نقد فیلم “دختر” ساخته میرکریمی

نقد فیلم ابد و یک روز;عادت می کنیم به فلاکت های زندگیمان

آبنبات چوبی – ۵ نقد و یک گفتگو

نقد و بررسی فیلم اژدها وارد می شود ( A Dragon Arrives )

سینمای جهان:

 

“تونی اردمن” یکی از تحسین‌ شده‌ ترین فیلم کن ۲۰۱۶+تصاویر

۱۰ فیلم عاشقانه کلاسیک سینما که حتما باید دید

نقد و بررسی فیلم Hail, Caesar! (درود بر سزار!)

۱۰ فیلم تماشایی سال ۲۰۱۶ را بشناسید

“کافه سوسایتی” وودی آلن در جشنواره کن+تصاویر

۱۰ فیلم کوتاه ایرانی در جشنواره کن ۲۰۱۶

معرفی و نقد و برسی فیلم جوانی (Youth)

 

لینک کوتاه:

مطالب مرتبط

1 نظر

  1. محمدرضا

    یکی از بهترین فیلم هایی که تو عمرم دیدم(البته بین فیلم های خارجی)نمیتونم این فیلم رو با فیلم های خیلی درجه پایین ایرانی مقایسه کنم چون واقعا منصفانه نیست با فیلم ایرانی مقایسه بشه..مطمئنا میشه اون رو با فیلم های خوب و محبوب دنیا همتراز دونست (ذهن زیبا یا نوت بوک و …)واقعا آفرین به آقای فرهادی،حسینی و خانم علیدوستی واقعا بهترین هستین و باعث شدین یکبار تو عمرم بعد از رفتن به سینما احساس خوبی داشته باشم و احساس نکنم پولم و وقتم رو دور ریختم..ممنونم از شما و امیدوارم بازم تو ایران بمونید و بکار حرفه اییتون (هرچند در شرایط سخت)ادامه بدین.. اوناییم که از این فیلم سر در نیاوردن و کاملا سطحی و بچگانه به فیلم نگاه کردن براشون من سالوادور نیستم یا کلاه قرمزی و پیشنهاد میکنم مطمئنم لذت می برن -باتشکر

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *