۱۳۹۷/۰۵/۲۹

آخرین اخبار

کتاب «گفتگو در کاتدرال» از ماریو بارگاس یوسا

 

title "کتاب «گفتگو در کاتدرال» از ماریو بارگاس یوسا " http://anamnews.com/" alt:"نمایی از جلد کتاب"
منبع: goodreads

 

کتاب «گفتگو در کاتدرال» از ماریو بارگاس یوسا

آنام: ماریو بارگاس یوسا نویسنده و سیاستمدار اهل پرو است که در سال ۲۰۱۰ جایزهٔ نوبل ادبیات را دریافت کرده است.
کتاب «گفتگو در کاتدرال» بازخوانی بخشی از تاریخ پرو در قالب یک رمان است. سانتیاگو و آمبرسیو پس از سال ها بی خبری از هم به طور تصادفی در کافه ای به نام کاتدرال همدیگر را ملاقات می کنند و به مرور خاطرات می پردازند، خاطراتی که تأثیر نظام سیاسی بر زندگی شخصی و خصوصی مردم را آشکار می کند.
ماریو بارگاس یوسا در مصاحبه با خجسته کیهان (مترجم زندگینامهٔ یوسا به فارسی) گفته است:
« در میان کتاب هایی که نوشته‌ام شاید بیشتر به رمان‌هایی علاقه دارم که رویشان بیشتر کار کرده ام و از میان آنها “گفتگو در کاتدرال” را ترجیح می دهم. گفتگو در کاتدرال یکی از رمان‌هایی است که خیلی رویش کار کردم و بیش از سه سال مشغول نوشتنش بودم، بنابراین اگر می‌بایست یکی از رمان‌هایم را برگزینم، “گفتگو در کاتدرال” را انتخاب می کنم. این رمان در سال ۱۹۶۹ منتشر شده و رمانی ست درباره دوران استبداد نظامی در پرو که هشت سال به طول انجامید و بر هم نسلان من بسیار تأثیر گذاشت، زیرا ما در جامعه‌ای رشد کردیم که در آن از آزادی مطبوعات خبری نبود و رادیو، روزنامه‌ها و مجلات تحت کنترل دولت بودند، همچنین زندگی سیاسی وجود نداشت و احزاب و فعالیت‌های سیاسی ممنوع بود. دانشگاه ها تحت نظارت بودند و بسیاری از دانشجویان و استادان به زندان یا تبعید محکوم شده بودند . چنین بود که رمان “گفتگو در کاتدرال” را برای نمایاندن عمق فساد و نادانی که در آن به‌سر می‌بردیم نوشتم، برای نمایاندن اوضاع پرو در دوران استبداد ژنرال اودریا. برای نوشتن این رمان بسیار تلاش کردم چون می‌خواستم نشان دهم طبقات مختلف آدم ها با فرهنگ‌های گوناگون چگونه آن شرایط را تجربه می‌کردند»

نویسنده: دکترسرگلزایی

title "کتاب «گفتگو در کاتدرال» از ماریو بارگاس یوسا " http://anamnews.com/" alt:"نمایی از جلد کتاب"
ماریو بارگاس یوسا  منبع: theguardian

کتاب، گفتگویی ست بین دو نفر در یک بار به نام “کاتدرال”. یوسا بخش اول کتاب را به صورتی پیش می‌برد که در هر فصل، حداقل سه دسته مکالمه به صورت هم‌زمان دارد اتفاق می‌افتد. در واقع دوتا آدمِ توی بار دارند با هم صحبت می‌کنند و در حالی که خاطراتشون داره زنده می‌شود، دو داستان موازی با خاطرات این آدم‌ها هم دارد نقل می‌شود، با مکالمه‌ی دو دسته آدم دیگر در یک زمان دیگر. و خواننده صرفا به کمک نشانه‌هایی که توی متن پیدا می‌شود، می‌فهمد که چه کسی مخاطب چه کسی است. و با این وجود دنبال کردن سیر روایت‌ها ساده است و هم‌زمان نشانه‌گذاری‌های نویسنده در جای جای کتاب عجیب و مصنوعی به نظر نمی‌رسند.
یکی دیگر از نقاط پررنگ نوع روایت “گفتگو در کاتدرال” طریقه‌ی معرفی شخصیت‌های جدید است. در بخش اول کتاب، هر فصل به یک سری خاطرات و آدم‌های درگیر در آن‌ها می‌پردازد. در روایت منحصر‌به‌فرد یوسا شخصیت‌های جدید در خلال گفتگو‌هایی که با یکدیگر دارند، به خواننده معرفی می‌شوند. اتفاقی که در دنیای واقعی می‌افتد، افراد را بدون داشتن پیش‌فرض با رفتار و گفتارشان می‌شناسیم و قضاوت می‌کنیم. یوسا حتی با کمک گرفتن از القاب، بعضی از شخصیت‌ها را با دو اسم متفاوت به خواننده می‌شناساند، شاید تا به خواننده فرصت بدهد ابعاد مختلف این آدم‌ها را بشناسند. یکی از قشنگ‌ترین خاصیت‌های خواندن کتابی به این سبک این است که، اول هر فصل مثل باز کردن یه کتاب تازه است، تلاش برای شناختن شخصیت‌ها از اول، بدون داشتن هیچ داده‌ای ازشان.

 

 

title "کتاب «گفتگو در کاتدرال» از ماریو بارگاس یوسا " http://anamnews.com/" alt:"نمایی از جلد کتاب"
منبع: amazon

 

لینک کوتاه: https://goo.gl/wPaf29

نوشته‌های مرتبط

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *